pondělí 8. června 2009

Italské Julské Alpy VII/2006

Julské Alpy z Italské strany, červenec 2006

Trasa: Liberec, Mladá Boleslav, Praha, České Budějovice, Linz, Salzburg, Villach, Tarvisio (Trbiž)

Spaní: ve stanech u Predelského (Rabeljskoje jez.) jezera, v tolerovaném přírodním tábořišti. Stany jsme denně bourali a stavěli. Opodál měli tábor italští skauti. Denně koupání v jezeře po túře (plavky netřeba). Jiné tělesné očisty nebylo. Táboření zcela bez problémů, polostín středně vysokého lesa.

Pitná voda: z potoka tekoucího z masívu Vette Scabre (1787 m.n.m.), bez problémů. Nabírána přímo u silnice Tarvisio - Sella Nevea.

Túry

1. Visoka Ponca (Ponza Grande), 2274 m.n.m.

Autem k Fusinským jezerům (Mangartska jezera), 929 m.n.m, kde bez problémů parkování (i pro autobusy). Restaurace, veřejné WC zdarma (jen turecké mísy). Výstup k chatě Zacchi (1380 m.n.m.), t.č. v rekonstrukci (totální přestavbě). Zda bude chata otevřena do léta 2007 je nejisté. Dále velmi strmě s úseky zajištěnými fixními ocelovými lany, traverz skalních ploten a suťového kužele, cca 200 výškových metrů ferrata s několika obtížnými místy, travnatý svah a kamenitý vrchol. Velmi dobré výhledy (Dobratsch, Mangart, Triglav, Razor, Jalovec). Celý výstup (a sestup) na Z svahu, za jasného a teplého počasí hrozí vyčerpání a dehydratace. Poslední voda cca 100 výškových metrů pod chatou. Náročné, pouze pro skupinu A+, zkušenosti z ferraty nutné.

2. Mala Mojstrovka ze sedla Vršič (známá túra, detaily netřeba)

Parkovali jsme u Erjačevy Koči (1525 m.n.m.). Sedlo Vratca (1807 m.n.m.), ferrata na M. Mojstrovku, sestup do sedla Vršič (sutí jsem nejel), po silnici k Erjačevě Koče.

3. Prisojnik (okno Prisojnika)

Též pro EXOD známá túra, opět od Erjačevy Koči pod nástup, ferratou skrz okno (2311 m.n.m.) pod vrchol, kam jsme pro déšť a horšící se počasí nevystoupili.

4. Tři dny v masívu Jof Fuart (Viš, 2666 m.n.m.)

První den pěšky od Predelského jezera k ústí Rio Bianco (Beli p.), podél něj k chatě Brunner (1432 m.n.m., neobhospodařovaná chata, 100 výškových pod ní vydatný pramen pitné vody, výše voda problematicky - rozpouštění firnu). Při přechodu potoka pod chatou možnost sprchy v přírodním vodopádku. Od chaty Brunner strmě kosodřevinou a travnatou holí (bohatá květena) na bivak Gorizia (1950 m.n.m.). Nádherný skalní amfiteátr pod sedlem Krnišska štrbina (2180 m.n.m.). Nocleh na bivaku, voda jen z firnu (pole jistě do začátku srpna, dále neověřeno). Navečer nalehko ferrata přes Krnišska špica (tunel z I. světové války, zbytky nákladní lanovky, dřeva).

Druhý den přes sedlo Krnišska štrbina na chatu Corsi (1874 m.n.m.), kde krátké občerstvení, domluvení noclehu (Češi mají slevu, já platil 17€ za nocleh s večeří), zanechání částí výbavy (spacáky a spol.) a odlehčeni ferratou Anita Goitan - hřeben pod vrcholem Jof Fuart. Nad chatou firnové pole a vydatný potok s tůní (možnost koupání, využita). Ferrata Anita Goitan je pro A+ družstvo (několik náročných komínů v sestupu, minimální stupy, nutné zkušenosti s lezením). Nádherná hřebenovka (traverzující). Vrcholu Jof Fuart pro bouřku nedosaženo. Sestup zpět k chatě Corsi. Nocleh, večer 2l červeného.

Třetí den sestup zpět k Predelskému jezeru, podél Rio Torro, možnost koupání v tůních (i nad vodopádem, využito, vyjímečný zážitek). Odpoledne odpočinek a přesun autem přes Sella Nevea na parkoviště na Altipiano del Montasio (cca 1520 m.n.m.). Za soumraku stavba stanů a nocleh.

5. Jof di Montasio (Montaž, Špik nad Policami), 2753 m.n.m., nejvyšší vrchol italských Julských Alp

Ráno časný nástup (6:15 vyrážíme) směr chata Brazza (1660 m.n.m.) a dále SZ stoupáním přes Altipiano pod nástup na ferratu vedoucí přes několik skalních stupňů, zářez a suťový kužel pod 60 metrů dlouhý visutý lanový žebřík. Jím výstup na vrcholový hřeben a přes kratší nejištěný komínek a skalní pyramidu na vrchol. Pouze pro A+ družstvo. Přilba nutná, rozbitá skála. Výhledy fantastické - Canin, Mangart, Fuart. Sestup stejnou cestou zpět.

Karnské Alpy VI/2008

KarnskéAlpy (Alpi Carniche)
23.6. 2008 – 28.6. 2008

Po předloňské veleúspěšné akci v Italských Julských Alpách se tentokráte, na základě předpovědi počasí a stavu sněhu po letošní zimě rozhodujeme prozkoumat neprávem opomíjené Karnské Alpy na Rakousko Italské hranici.

Den první, cesta tam a hledání prvního noclehu
Pondělí 23.6. – cesta tam (MB – Pha – ČB – Linz – Salzburg – Villach – Tarvisio – Pontebba – Studena Bassa – Val Pontebbana), nocleh u T. Pontebbana v cca 900 m.n.m.

„Pojď nahoru – mám hodně věcí“ zdraví mne Monika do prskavého reproduktoru domovního telefonu. Vítá mne zvesela, bagáže má přiměřeně, je to zkušená horalka. Jen jsem zvědav, jak spořádáme ty krabice jídla, co s sebou vláčíme. Zmateně roztomile předodjezdově pobíhá po bytě, zamyká a sjíždíme výtahem do přízemí. Na jeden zátah i se všemi zavazadly.

„Máš malý auto, sem se nemůžeme vejít!“ Něco na tom bude, Petr se svojí Mončou přijeli sami zcela přeplněnou Škodou Octavia. Vzpomněl jsem si na své mládí a tetris a hromady tašek a báglů do mé Octavie v N1 úpravě narovnal. I bylo vidět vnitřním zpětným zrcátkem až na vozovku. Tedy až do prvního kramaření.

SMS od Slávka s Lenkou – přijedeme kolem 10h. A skutečně, než jsme s Petrem odvezli jejich auto k domu, Slávek dorazil, Monika se nalodila a vyrazili jsme na jih. Skupina „A“ ve složení Petr, Monča a Filip bílou Škodou Octavia combi N1 1,9TDI 77kw, skupina „1“ ve složení Slávek, Lenka a Monika modrou Škodou Octavia combi 1,6. Cestování budí hlad a tak jsem spořádal řízek, velmi dobrý ale tuhý jak podešev. Ještě teď mne bolí čelist.

Obědváme tradičně v motorestu kousek před státní hranicí s Rakouskem. Čas pokročil a nenastane-li zázrak, budeme v Itálii stavět stany za šírání. Drobně se navzájem ztrácíme kolem Kaplic a nacházíme na státní hranici. U našich jižních sousedů vše při starém, Temelín je nebezpečný, Temelin ist gefährlich, Temelin ist unnötig. Ale už jsou ty cedule dost omšelé. Za chvíli jsme na dálnici a cesta nabírá obrátky. krátce stavíme u Mondsee, pak před Villachem, kde se opět vzájemně ztrácíme a již jsme v Itálii. Hned za čárou nás staví italský financ, kontroluje pasy, něco si někam zapisuje a pouští nás dál. Anglicky umí „a bit“. Naštěstí to nebylo potřeba více zkoušet. Sjíždíme z dálnice u obce Pontebba (platba 1,80€ mýtného do automatu je náročná na inteligenci řidiče, naštěstí jsem to zvládl). V Pontebbě na náměstí opět drobné čekání a hledání se navzájem spojené s konzumací řízků (já už si nedal) a už vjíždíme na uzonkou horskou silničku směr Studena Bassa a sedlo Passo del Cason di Lanza. Silnička je vedena vskutku vzdušně, některé zákruty řadím jedničku. Slávek s benzínovým motorem to má ještě náročnější.

Je k deváté večerní, míjíme jen 2 motocyklisty, což je štěstí, vyhnout se není vyjma pár míst kde. Petr naviguje a sleduje na mapě v měřítku 1:25.000, kde se asi tak nacházíme. Nakonec zastavujeme u úzké štěrkové silničky odbočující k potoku Pontebbana. Po kratší diskusi a obhlídce místa stavíme stany na širokém plácku u potoka, auta necháváme na cestě nad prudkým sjezdem. Dolů i s auty jsme si bez 4x4 úpravy netroufli. Již za svitu čelovek se myjeme v potoce u malého splávku a za drobného deště uleháme k první alpské noci. Podpořil jsem svou pověst alkoholika, nabídl všem na šťastný dojezd hlt slivovice a podělil se o 1 plechovkovou Plzeňského. A snědl další řízek, tentokráte od Moniky. Byl vynikající.

Den druhý, kopec na rozhýbání a rozkoukání
Úterý 24.6. – Monte Zermula (2143 m.n.m.)
Ze sedla Passo del Cason di Lanza (1552 m.n.m.) ferratou na vrcholový hřeben, sestup s odbočkou na Zuc della Guardia (1911 m.n.m.)

V noci pršelo, vzdáleně hřmělo a ráno jsou stany mokré nejen od rosy. Údolí je hluboké a orientované na severozápad, tady neuschneme. Tož umýt, vyzubit, sbalit nocležiště a hurá nahoru k autům, vyjet zpět na silničku a zase nahoru. Druhý úsek do sedla Cason di Lanza je ještě vzdušnější než první, jak stoupáme a řídne les občas není jisté, zda máme kola ještě na asfaltu nebo již ve vzduchu. Většina zatáček na jedničku. Sedlo je široké, s hospodářstvím, hospodou, parkovištěm. Sušíme sebe, stany i spacáky, snídáme, přebalujeme batohy a kolem deváté za zcela plechového nebe začínáme stoupat suťovým modřínovým lesem k nástupu pod ferratu, v severní stěně Monte Zermuly. Zhruba v 1800 m.n.m. stromy ustupují kosodřevině. Panuje zde pozdní jaro, rozkvetlé stráně plné hořců, úpolínů, pěníšníků, sasanek. Ač slunce pere naplno, není dusné vedro, mírně pofukuje. Nad kosodřevinou se lehce radíme s mapou kudy dál a pokračujeme stoupajícím traverzem kolem skalního pilíře do severozápadního kotle. Ještě pár klouzavých kroků v suti a již stojíme pod firnovým polem, které musíme překonat k nástupu na ferratu. Sněhové pole se táhne zprava hodně dolů do suťového kotle, případný „sjezd“ by mohl mít velmi neblahé následky. Volíme cestu kolmo vzhůru k okrajové trhlině. Těch 50 metrů jsem se docela bál, a to sníh již byl mírně načatý. Traverz po hraně okrajovky k prvním skalám byl již snadný. Krátkým obtížnějším vhloubením (II. UIAA horská) jsme se dostali do snadného terénu ferraty, na travnaté položené rozrušené plotny a police. Lehoučkým lezením jsme nabrali dalších několik desítek výškových metrů a dobrali se k dalšímu, nevelkému sněhovému poli, položenému až na závěrečný prudký koutek přecházející do kompaktních ploten rozrušených škrapy a spárami. Jednoznačně nejtěžší a zároveň nejkrásnější místo výstupu, bez použití fixního lana za III. UIAA, slabší jedinci se drželi i zuby. Za špatného počasí a námrazy objektivně nebezpečné místo. Nad plotnami nás čekal snadný leč vzdušný traverz pod další, již snazší plotny vedoucí až na hřeben masivu Zermuly. Petr s Močou, majíce pocit, že nejsou ve výstupu pomalí, se kochali nádherným okolím a zapomněli na čas. Na vrcholu jsme na ně rádi počkali. Průvodce nelhal, výhledy z této nevelké, však osamoceně stojící hory jsou vskutku famózní – Vysoké Taury, Zillertálské Alpy, Friulské Alpy, Julské Alpy, jih Karnských Alp, část Dolomit (tu jsme jedinou neviděli, pro silnější opar západním směrem).

Po občerstvení a společném vrcholovém fotu počínáme sestupovat hřebenem. Před odchodem jsme se ještě podívali po vhodném místě na nocleh a koupání se pod vodopády – zdá se, že kus pod sedlem najdeme obé. V okolí jsou všude patrné památky na I. Světovou válku – zákopy s vyskládanými kamennými stěnami, vystřílené jeskyně ve skalnatých vršcích, výdřevy, rezivý ostnatý drát. Po chvilce hřebenovky a travnatého sestupu do sedélka v masivu hory se otrlejší jedinci (později se ukáže, že spíše pitomější) vydávají ještě zdolat malý skalnatý brdek – Zuc della Guardia, a to vojenskou ferratou. Slunce praží, není tedy úplný hic, ale lepší by bylo jít ve stínu stromů k autům, než se drápat pod jakousi vápencovou stěnu. U tunelu ve skále na nás čeká kolmý žebřík a poté ve stěně mizející řetězy a lana. Co se dá dělat, nikomu se zpět nechce a tak plembáky na hlavy, sedáky na pupky (Slávek prsák na mužnou hruď) a hurá nahoru. Trvalo nám to 13 minut tělocvičného mrskání se. Na čistotu stylu jsem prděl a bral do ruky co bylo, skálu, lano, řetězy. Sestup stál za prd, na slunci, v kosodřevině, klouzající vápno. Naštěstí nad hranicí lesa na nás čekal nádherný potok vytékající ze zazeměného bývalého jezera, dnes rašelinné louky. Čeká tu na nás dle dohody moudřejší část výpravy, Petr s Mončou. Lenka zmožená sestupem potok téměř vypila. Po krátkém odpočinku již během chvilky snadno sestupujeme modřínovým lesem k autům.

Krátký přejezd pod zatáčku u potoka a již vybalujeme nadobíčko na menáž, vaříme a koupeme se v krásných tůních vydatného potoka. Hambářkou dne je Monča, která po koupání ještě půl hodiny nahá na břehu pere prádlo. Silný estetický zážitek, moc jí to slušelo. Vyprané prádlo věší již oblečená. Škoda. Monika mi uvařila plný ešus těstovin se sýrovou omáčkou. Nedalo se to spořádat, nechal jsem si třetinu k snídani. Během naší siesty se počasí horší, vypadá to, že jsou s vodou a asi i bouřkou. Petr několikáte opakuje, že stany je nutné stavět za sucha, poněvadž jinak se podlážka moc promáčí. Ještě chudák netuší, že za chvíli mu Matka Příroda nachystá lekci z horské bouřky a zvratu počasí. Vlastně nám všem.

Během vaření Slávek našel kousek nad zatáčkou pohodlnou louku pro 10 stanů i místo pro auta a potůček na mytí zubů. Popohánění Petrovými poznámkami o stavění stanu za sucha uklízíme kuchyni a přesouváme se do ložnice. Za vzdáleného hřmění stavíme stany na louce skryti pohledům ze silnice. Za chvíli se spustila bouřka. Ležíme ve stanu, já i Monika jsme zatím klidní, nic mimořádného. Bouřka přidává, tvrdí muziku a s ní i déšť, následně kroupy. Trochu kontrolujeme, jak do stanu prosakuje voda, nárazy krup jsou tak prudké, že protlačí kapičky vody přes tropiko stanu. Jsem klidný až do chvíle, kdy se podívám do předsíně a batoh mi plave v 10 cm vody. Okamžitě balím péřový spacák a veškeré oblečení do igelitového pytle, i Monika se stará o své věci. Zjišťujeme, že pod stanem je také minimálně 5 cm vody souvisle. Lidé si kupují drahá vodní lůžka na kvalitní sex a tady to máme v ceně pobytu.Vzdáleně slyšíme, ze i ostatní osádky se potýkají s obdobnými rozmary. Jen co přestalo pršet, vylézám ze stanu. A hle, místo, kde stál stan Petra a Monči je ohraničené čárou z krup, velkých jako třešně. Uvnitř bazének s 10 cm vody nejméně. Na kameni opodál stojí Lenka. Petr přestěhoval stan do pofidérního sucha lesa, ještě jim tam prší z jehličí, na druhou stranu odspoda je to sušší. I Monika mne donutí postavit stan jinde. Nechám si přesně říci kde. Je to sice trochu nakloněná rovina, asi budeme klouzat, princezna na hrášku to bude mít těžké, voda však po námi hravě proteče. V místě našeho původního nocležiště je také bazének, ne však tak luxusní, jako pod Petrovým stanem. Situace se uklidňuje, i slunce posledními paprsky nasládle červeně osvětluje skály našeho dnešního výstupu. Myjeme se, nabízím hlt večerního pivka a jdeme spát. Noc klidná, bez deště.

Den třetí, jeskyně, vedro a ferráta v sestupu

Středa 25.6. – Creta di Alp/Trogköfel (2279 m.n.m.)

Opět ze sedla Passo del Cason di Lanza (1552 m.n.m.) cestou Sentiero del Formaggio na Sella di Val Dolce/Rattendorfer Stt. (1781 m.n.m.), hřebenem a traverzem pod vrchol, výstup lehkým nejištěným lezením a krasovou náhorní plošinou, sestup ferratou na Karnischer Höhenweg a přes C.ra di Val Dolce zpět na sedlo.

Ráno slunečné a jasné. Do sedla to známe a tak namokro vše balíme a hladoví vyrážíme za sluncem. V sedle sušíme stany, sebe, vaříme čaj, snídáme (já včerejší těstoviny, byly velmi dobré i nastudeno, díky Moniko). Po osmé (jak brzy!) vyrážíme směr hraniční hřeben na druhé straně od Zermuly, cílem je vrchol sice vyšší avšak vzdálenější, Creta di Alp. Mají na ni vést různé ferraty. Geologické poměry jsou zde opravdu mimořádné, ne nadarmo vede opodál GeoTrail. Stoupáme dosti příkře po přeměněných horninách (jakási břidlice, budu si muset doplnit geologické vzdělání), všude na rozdíl od vápna plno vody. Pod sedlem v hřebeni je odbočka k jeskyni ve vápencové čočce nasunuté nad břidlice. V místě výtoku vydatného potoka z již zazeměného jezera noří se potok po pár metrech do jeskyně. Beru čelovku a nořím se spolu s potokem do nitra skály. Voda vyhlodala úzkou křivolakou chodbu, dostávám se asi 50 metrů od ústí, dalo by se pokračovat, ale čas kvapí, ostatní jsou na hřebeni a čekají, odbočku k jeskyni přehlédli. Při vynoření se z podzemí na mne vykoukne Petr s Mončou, půjčuji jim svoji čelovku a fotím vstup do jeskyně a prvních pár metrů. Za chvíli se všichni scházíme u patníku na Rakousko-Italské hranici.

Naivně předpokládáme, že hřebenovka se výraznému výšvihu vyhne a elegantně jej obejde. Bohužel, cesta vede přímo hore brehom v drobných serpentinách. Co se dá dělat, supíme po hřebeni dál a dál až k prvním skalám masivu hory. Zde čekáme u rozcestí. Marně vyhlížíme odbočky na ferraty a tak, již dosti na pečícím slunci, pokračujeme mírně stoupajícím traverzem podél masivu hory.

Jsou dny, kdy potřebuji být na horách sám se svým batohem, svými myšlenkami a svých sípajícím dechem. Dnes nastal den a tak, jakmile narazíme na odbočku k vrcholu neváhám a pouštím se do lehkého lezení. Cesta vzdušně překonává skalní stěnu. Jak se mýlím, že vrchol je nedaleko! Ještě musím překonat rozbitou krasovou náhorní plošinu plnou závrtů s loňským sněhem (místy mocnosti přes 2 metry). Konečně vrchol. Sám tu bohužel nejsem, dělím se o místní vzduch s dvojící Italů a dvojicí Rakušanů. Trochu fotím, ale hlavně se dívám, co je kde. Opar proti včerejšku hodně nabral na hustotě, vyjma nejbližšího okolí toho mnoho vidět není. Tak ještě lanovky a do skal vylámané sjezdovky střediska Naßfeld Pass (Passo di Pramolo).

Po chvíli doráží ostatní. Vyslechnu si přednášku o chování na horách poté, co seberu Petrův odhozený okusek od jablka. Pochvalu za jeho snesení dolů nečekám, na ně navázané poznámky však také ne.Stále musím sám v sobě zpracovávat, že tu nejsem abych plnil přání druhých a jednal jak oni si přejí a očekávají, ale jen sám za sebe se svým svědomím. Každý to máme v palici nastaveno nějak. Já jsem výstup o samotě ocenil a velmi ji jej užil.

Obligátní vrcholové obědové občerstvení, předpokládám, že budeme sestupovat stejnou cestou, však Slávek navrhuje konzultaci s mapou, přeci jak by se sem dostal ten veliký pes, opodál jistš nalezneme pohodlnější sestupovou cestu. Souhlasím a tak začínáme sestupovat víceméně východním směrem po hřebeni. Občas čteme na rozcestí, že cesta je možná „Nur mit Seil“, ale snad se to netýká naší cesty. Po snadném hřebeni a mírně exponovaných plotnách přecházíme travnatou sníženinu a hle – cesta se láme kolmo dolů. Naštěstí je nově přejištěná fíxními lany. Původně bylo lano nutné, cesta byla osazena fixními štandy a semo tamo i postupovými tmelenými skobami. Bez přejištění poctivá IV. UIAA. Cesta vede výrazným ukloněným vhloubením, místy až komínem. Nejchoulostivější místo je spuštění se do převislého komína s nohama hooodně od sebe. Pro větší morál je možné udělat shyb dolů na kramli. Zbytek sestupu bez obtíží. Se spouštěním jsem se nemazal, což má za důsledek, že čekám skoro hodinu na traverzové cestě vedoucí zpět do sedla k autům. Malou vadou na kráse je nehybný vzduch a pražící slunce, i když objektivně není nijak vedro (určitě pod 20°C). Monika mi během čekání ukazuje, co si o mne myslí. Zadek má (stejně jako celou postavu) stále vskutku exkluzivní. Pořídil jsem dokumentační snímeček. I v dalším sestupu jdu napřed a sám, ještě jsem se nenabažil. Nejhorší byl úsek mírně do kopce v kosodřevině. Teplý nehybný vzduch by se dal snad i krájet. Konečně vyšší les, čekám na ostatní na kameni ve stínu. Po odpočinku balím batoh tento den naposledy jako první a sestupuji poslední úsek do sedla. Cestou se vykoupu ve vodnatém potoce s nic moc tůní, přesto balzám pro nohy i tělo.

Po srazu u aut všichni doplňujeme vodu z přepadu vodárny od chaty, balíme a hurá do naší kuchně spojené s koupelnou. Společnost v tůni mi dělá Monča, tentokráte žádné prádlo nepere. Po jídle se obligátně mraky honí, Petr razí teorii, že stany stavíme až po bouřce, abychom viděli, kde je rychle sucho, nebylo toho však třeba. Večeře od Moniky opět velmi dobrá, přesun do ložnice, stany stavíme za sucha, dnes se bouřka odkládá. Plkáme obtěžováni hmyzem u kamene asi do devíti a jdeme na kutě. Noc klidná bez frontálních poruch, docela teplá.

Den čtvrtý, údolím Valentinského potoka k nejkrásnějšímu jezeru Karnských Alp
Čtvrtek 26.6. – přejezd auty přes Paularo, Paluzza, Timau na Passo di Monte Croce Carnico/Plöckenpaß (1360 m.n.m.), výstup podél Valentin Bach přes Plöcken Haus (1215 m.n.m.), Untere a Obere Valentin Alm na Valentin Törl (2138 m.n.m.), sestup k jezeru Wolayersee, noc na Wolayerseehütte (Eduard Pichl hütte).

Ráno opět balíme mokré stany a definitivně opouštíme hezký kout Alp, v plánu je přesun k hlavnímu a nejdivočejšímu masivu Karnských Alp, pod nejvyšší vrchol Hohe Warte. Sjíždíme hodně dolů do městečka Paularo, cestou bereme pitnou vodu z kašny a v městečku po malém hledání naftu a benzín. Netradiční zkušenost, pumpa na automat, člověk vloží eurobankovku a do její výše teče PHM. Bereme za 20€, mírně bloudíme, leč po chvilce nalézáme cestu přes další nižší hřeben do Paluzzy, kde se napojujeme na hlavní silnici vedoucí do sedla Passo di Monte Croce Carnico. Je teplo, slunce svítí, vybalujeme vše mokré, vaříme oběd, balíme batohy na 3 dny (někteří se slabším morálem již od včerejšího večera). Nakonec jsem se nějak zapakovali, přeparkovali auta do většího stínu a sestoupili nepříjemným tunelem po silnici dobrých 150 výškových metrů níže. Konečně opouštíme asfalt a noříme se do lesa, bohužel dosti krpálového charakteru. Po překonání asi 2 hřbítků se uondáni dostáváme k potoku Valentin Bach, kousek pod Untere Valentin Almem. Původně jsem plánoval parkovat zde, ale budeme se pravděpodobně vracet italskou stranou a to by byl nářez, po sestupu do sedla ještě makat k autům. Cesta podél potoka je vždy milá a nejinak je tomu i zde. Mírné zpestření přináší jen brodění na červen dosti vodnatého potoku. Někdo po silničce, někdo příkře lesem, všichni dosahujeme Obere Valentin Almu – soukromé chaty, nedávno opravené, na kouzelném místě s výhledem na Polinik. Občerstvuji se u vydatného pramene nad chatou a čekám na ostatní.

Široká cesta končí, dál již jen úzký chodníček a stojíme na moréně dávno zmizelého ledovce. Potok se ztrácí pod horami suti. Terén se mění, zvlněným zatravněným suťoviskem se dostáváme na suťovisko zcela holé, pak na firnové pole, z něhož vyčnívá jen balvan se značkou. Instinktivně se zde scházíme. Sedlo Valentin Törl ještě není vidět. Jsme na dolním konci velkého karu, ještě v 19. století vyplněného malým ledovcem, nyní jen firnem. Jak kdo může (já melu z posledního) dosahujeme dalšího sněhového pole, konečně je tu sedlo, 2138 m.n.m., více než výškový kilometr od auta. Dopotácel jsem se jako mátoha. Na krajích firnových polí kvete dřípatka, typická časně jarní květina. Místy vytváří modré koberce. Po odpočinku v sedle sestupujeme k jezeru, částečně po skále, částečně po sněhu. Počasí naštěstí drží a ač je již pokročilé odpoledne, slunce se decentně schovává za mraky a decentně vykukuje. U jezera neváháme a až na Slávka se všichni koupeme. Nestydou dne je Monika, která pobíhá nahá po břehu a fotí jakousi bílou velrybu nořící se do vln (tj. mne, holt nebyl čas se v kanclu opálit a špeky mám pořád stejný). Dále si Monika stěžuje, že má sice pěkný fotky z vody, ale že potřebuje mít za sebou pozadí se sněhem. Fotím ji s kýženým pozadím alespoň cudně v ručníku, když už ne na Evu. Třebas bude zítra šance to napravit. Největší plavec je Petr, zdatně krauluje kus od břehu, Teplota vody vzhledem k nadmořské výšce 1951m dobrá, kolem 12°C.

Chata pojmenovaná po významném horolezci své doby, Eduardu Pichlovi (jinak též Wolayerseehütte, dle jezera), je otevřená a poloprázdná. Domlouvám ubytování na lager cimmer za 19€, večeříme gulášovou polévku a kvasnicové pivo. Pěkná tečka za vydařeným dnem. Chata je velmi pohodlná, na záchodech mají až přetopeno, v noci na lageru též docela teplo – holt málo větráme a spíme nahoře na palandách. Na chrápání si nikdo nestěžoval, ale většina lidí měla špunty.

Den pátý, rozcouraný a zmoklý
Pátek 27.6. – výstup od chaty na Rauchköfel (2460 m.n.m.), sestup na Valentin Törl, sestup k jezeru, oběd na chatě, sestup přes Rifugio Lambertenghi Romani k začátku cesty Sentiero Spinotti, návrat pro špatné počasí na Eduard Pichl hütte, nocleh.

Vstáváme pozdě, až kolem sedmé, balíme své saky paky a jdeme kousek za chatu vařit snídani. Počasí všelijaké, mraky se honí, slunce s nimi bojuje. Rozhodujeme se vystoupit na Odpočinkový vrchol nad chatou (převýšení cca 400m), sestoupit na Valentin Törl kde uvidíme, zda jsou podmínky vhodné na výstup severní stěnou Hohe Warte. Balíme proto docela těžké bágly, jen spacáky, karimatky a vařiče necháváme v Trockenraum na chatě. Cesta k vrcholu se vleče, travnaté svahy střídají drobné skalky, mraky se honí spíše více než méně. Na vrchol se vlečeme, je na něm vkusný kříž, pod ním krátký úsek zajištěný lany po malých skalkách. Počasí se pro tuto chvíli definitivně obrací k horšímu, mraky klesají do údolí, viditelnost mizivá, ochladilo se. Moc se nezdržuji, házím bágl na záda a se slovy, že počkám v sedle Valentin Törl počínám sestupovat, Monika krátce za mnou. Mraky tmavnou a s nimi i naše nálada. Sestup do sedla byl snadný až na závěrečné malinké ale velmi prudké sněhové pole, které šlo obejít jen ještě horším terénem ve skalách. Držíce se za okrajovou trhlinu kopeme pofidérní stupy v traverzu docela tvrdým sněhem. Malá ukázka, co by nás čekalo na Hohe Warte. (Nikdo nemáme cepín ani mačky – do konce června, dle podmínek, nezbytnost do severní stěny nejvyšší hory Karnských Alp.)

V sedle čekáme na ostatní, přechod firnu každého prověřil. Já se v tom necítil nejjistěji, Monika rovněž. Během čekání v sedle se počasí zase lepší, aprílová houpačka. Pozorujeme borce nastupujícího do severní stěny. Dolní firnové pole nepokrývá celé suťovisko, ani není tak prudké jako pole horní, kompletně vysněžené. Při představě uklouznutí a přeletu skalní hrany moje chuť k hrniským činům mizí. Nalehko vybíhám na brdek nad sedlem s půjčeným dalekohledem a pozoruji borce ve výstupu. Po překonání firnu si bere ferratový set a počíná vystupovat velmi příkrou stěnou pod druhé firnové pole. Pak se mi ztrácí v soustavě komínů a výšvihů. Vracím se k ostatním, ještě chvíli lelkujeme a pak sestupujeme zpět k jezeru s tím, že příště buď v září, a nebo s ledovcovým nádobíčkem.

U jezera je opět hezky a tak se noříme do vln, napravuji své včerejší pochybení a fotím Moniku i s vhodným skalním a sněhovým pozadím. Napodruhé vše v pořádku, snad se fotky budou líbit i na velkém monitoru. Na chatě kolem jedné obědváme, někdo z vlastních zásob, někdo v hospodě, já si dal špagety a kvasnicové a kávu. Drobně sprchlo leč zdá se, že by počasí večer již mohlo vydržet a tak se rozhodujeme přiblížit pod Hohe Warte od jihu a přejít kratší traverz na chatu Marinelli, kde plánujeme nocovat. Vyráříme v plné polní kolem 15h s tím, že dle směrovek to je na chatu pod dvě hodiny, podle obsluhy na Pichl Hütte aspoň tři. Vhledem k vývoji počasí na sebe beru rovnou gore kalhoty – co kdyby. Traverzujeme podél jezera, překonáváme malou morénu, klesáme k italské chatě pod ní a dále do údolí, odbočujeme pod skalní stěnu. To už se mraky opět shlukly a tak na sebe koukáme při oblékání „nepropro“ bund mezi kapkami deště pod nástupem na ferratu, překonávající asi 300m skalní stěnu, po níž následuje již mnohem snazší traverz ke kýžené italské chatě. Nástup na ferratu dále komplikuje malé a nejisté firnovisko, je nutné je oblézt zprava k prvním kramlím. Bez batohu nalézám na skály, u prvního lana se ozve rána jako hrom, a vskutku, je to hrom od blesku nedaleké bouřky. Okamžitě couvám se slovy, že já tu dnes být nemusím, házím bágl na záda a pokorně začínám vystupovat zpět, kolegové jakbysmet. Návrat se proměnil v boj jednoho každého se sebou samým, báglem, deštěm. Míjíme italskou chatu, vidina Trockenrumu na Ed. Pichl hütte je lákavá a dodává morál. Za tu hodinku pobytu na dešti jsme všichni promočeni shora nebo zespoda, někdo od obého. Štíty nad jezerem se proměnily ve zdrojnice gigantických vodopádů, několika koryty padá voda 400 metrů dolů. Facinující divadlo. Na chatě sušíme vše co můžeme, domlouváme další nocleh a dobré jídlo na 6 večerní, Přecpáváme si bachory výborným sladkým jídlem (jméno jsem zapomněl). Obligátní kvasnicové, Slávek nabízí na lageru hlty slivovice, dobře je na horách! Třetí dějství připravilo počasí na pozdní večer, šel jsem se krátce projít nad chatu, od jezera mne vrátil drobný vytrvalý déšť. Ten po chvíli ustal a pod dolním okrajem mraků vysvitlo slunce, ozářilo jižní svahy hor nad jezerem a vykouzlilo fantastickou duhu. Obrázky jak z pohádky, až kýčovité. Usínáme unaveni brzy, protože v noci hodně větráme, spí se nám báječně.

Den šestý, vrcholový a sestupový
Sobota 28.6. – stejnou cestou na nástup Sentiero Spinnoti, tou pod jižní srázy Hohe Warte, výstup na vrchol (2780 m.n.m.), přes Rif. Marinelli (2122 m.n.m.) zpět na sedlo Plöckenpaß k autům a odjezd do ČR (Hermagor – Spittal – Salzburg – Mnichov – Plzeň – Pha – MB – Česká Lípa – Svor – Dolní Podluží (892 km), kde v neděli v 5:08 ráno.

Budíček před šestou, sbalit, nasnídat a vyrazit známou cestou k chatě Marinelli. Během snídaně s námi počasí laškuje, Mraky se honí, slunce si hraje na schovávanou, však dle předpovědi dnes bude pěkně a bez deště, čemuž věřím. Fotím ještě v ranním slunci geologickou nádheru zdejší kotliny včetně její dominanty, skály zvané Klavír. Známá cesta pod ferratu uběhla rychle, většinou ve stínu (západní orientace), velmi oceňujeme, slunce zvítězilo a již praží. Pod nástupem dáváme přednost skupince Taliánů. Výstup byl lehčí než se zdola zdál, krátký komín vybavený řebříkem a různě vysoké poklopené výšvihy. Výška odpovídá mapě, kolem 300 metrů. V závěru musíme přetraverzovat veliké firnové pole, dosti exponované s velmi ošklivým dojezdem do balvanitého kotle 200m pod námi. Slávek jde na průzkum horem, zda se dá sníh obejít po skalách, já chvíli váhám, pak beru do rukou 2 kameny s ostrými hroty a traverzuji pole v místě tušené cestičky pod ním. Mocnost sněhu hodně přes metr. Vrchní krusta tvrdá, dá se však aspoň trochu zakopnout hrana pohorky. Vcelku snadné, jen nutná maximální koncentrace a klid, nespěchat. Monika jde v mých stopách, zbytek výpravy horem. Na vrcholu stoupání odpočíváme, se Slávkem jdeme na krátký průzkum napřed, konzultujeme postup s mapou. Já rozhodně od jihu na vrchol nepůjdu, byl jsem tam loni, není mnoho o co stát, nepříjemný suťový kotel. Též dnešní výhledy nejisté, kumuly se kumulijí právě kolem vrcholových skal. Po chvilce traverzu se od zbytku výpravy odděluji a pokračuji na chatu Marinelli, tvrdší jádro počíná stoupat vzhůru. Nacházím si pěkné rovné místečko na hřebínku nad traverzem, odpočívám, suším mokré tričko, fotím hory i květenu. Na chatě jsem něco po poledni a odhaduji, že vrcholový tým se vrátí po třetí. Střídavě lelkuji, pospávám na lavici, dávám si pivko, jídlo a druhé pivko, courám po okolí. Přibývá tlupa uřvaných italských dětí, tak mám po klidu.

Po 3 odpoledne vskutku přibývá vrcholové družstvo, docela jsou spokojení, i z vrcholu semo tamo něco viděli. Jíst nebudou, prý si něco uklohní dole na louce. Sestupujeme tedy pod chatu k malému mělkému jezírku, kde na odpočivadle vaříme čaj, polévku. V půl páté se zvedáme, je před námi závěrečný sestup do sedla Plöckenpaß k autům. Sestup není to pravé slovo, mírně kufruji, vracíme se pár desítek výškových metrů, pak přebíháme vyvýšeniny rozbité pláně abychom nakonec prudce spadli suťovým svahem pod závěrečný komín, poslední výšvih sestupové cesty. Tady nás loni již honila bouřka. Nad komínem na sebe čekáme a pokračujeme v sestupu, ač je sedlo již vidět, je pořád dosti daleko. Závěrečné metry v lese se vlekly, jediným zpestřením byly kvetoucí lilie a prhy arniky. Každý toho měl plné brýle, já jsem díky odpočinku u chaty docela čilý.

U auta jsem první, boty dolů, rychle se převléci do suchého, slastný pocit! Slávek s Lenkou a Monikou se rozhodují jet až ráno, vyhlédli si pěkný nocleh u vodárny a potoka, my jedeme dnes na noc. Kolem půl osmé se loučíme přejeme si vzájemně šťastnou cestu a dobrou noc a vyrážíme.

Navigátor Petr nás z Hermagoru protáhl přes jakési horské průsmyky na Spittal, malou vadou na kráse byla rekonstrukce silnice, tudíž jsme přes 4km jeli do kopce na 2 po šotolině. A10 volná, oba tunely jsme hladce projeli. Rozhoduji se z časových důvodů jet stále po dálnici na Mnichov a Plzeň. Bereme ještě před tunely naftu a kupujeme bagety k večeři. Za Salzburgem zrychlujeme a za chvíli míjíme Chimsee. Kolem hlavního města Bavorska je provoz klidný, přesto nám světelná návěstidla neustále ukazují maximálně 120, často 100 a 80 km/h. Ach jo. Parkát stavíme, dobíjem se sladkými tyčinkami a vodou. Za Regensburem provoz očekávaně řídne na minimum, jsme tu prakticky sami, to platí až za Plzeň. V Praze zapomenu odbočit na obchvat a tak projíždíme „gerade“ městem. Na benzince za Černým Mostem už nemůžu a předávám řízení Petrovi. Za chvíli jsme v Boleslavi, v 4:19 píši Zuzce SMS že vyjíždím a v 5:09 jsem v Dolním Podluží u rodinky.

Poděkování
■ Ženušce Zuzance, že mi umožnila výlet s přáteli do hor a pečovala o naše ratolesti.
■ Monice, za péči o můj žaludek, vynikající řízky a trpělivost.
■ Sv. Petru za typické červnové horské počasí.
■ Honzovi Kodadovi za velmi přesné předpovědi počasí posílané jako SMS po celou akci.
■ Petrovi, za řízení zpět Praha Černý Most – Mladá Boleslav, kdy už jsem fakt nemohl.

neděle 7. června 2009

Vysočina XI/2006

Žďárské vrchy očima Pražáka (vlastně naplaveniny)

Místo úvodu

Každoročně se nějaký listopadový pátek (zpravidla druhý v pořadí) koná v pavilonu páně profesora Klobouka v areálu VFU Brno setkání členů a příznivců občanského sdružení EXOD. I letošní rok nebyl vyjímkou. Plánoval jsem od léta svoji první účast na této akci takřka celostátního významu, ale znáte to, člověk míní, chlebodárce mění a tak jsem do Brna nejel. Naštěstí nedosahovala chlebodárcova chapadla na volné dny víkendu a tak jsem si na sobotu a neděli vzal envéčko [ze zkratky NV, náhradní volno - poznámka cenzora]. Čímž se otevřel prostor pro uskutečnění druhé, mnohem významnější části původně plánovaného víkendu u našich východních moravských bratří, to jest kulturně-turisticko-gastronomické exkurze na Líšeňský statek a přilehlé okolí v centrální části Žďárských vrchů.

Sobota 11. 11. 2006 (sv. Martina)

Pusu a ahoj mé milované ženušce Zuzance, ranec na záda, pá pá synáčkovi Adámkovi a tradá na hlavní, též Wilsonovo nádraží. Nakoupit bagety, dvě Plzně v plechu, trefit správné nástupiště (už jsem dlouho vlakem nejel a vyšel pomalu ze cviku) a vybrat poloprázdné coupé se sličnou dívkou, by cesta do Kolína utíkala co nejpříjemněji. Volba byla správná, během jízdy přistoupily další dvě mladé dámy, seděl jsem s brunetou, blondýnkou a zrzkou. Znamení, že víkend se podaří!

Po přestupu na zpožděný rychlík do Ždáru už to nebylo s dámskou společností tak žhavé, zato jsem se kochal krásnou krajinou, kdy se trať vine údolím vedle řeky, bez silnic a bez stavení. Do Žďáru jsme přijeli takřka na čas, což se bohužel nedá říci o domluveném taxi Petra Lukáše. Stepujíc před budovou nádraží jsem podrobně prostudoval místní kulturní akce inzerované na plakátech. V okamžiku, kdy jsem již téměř nazpaměť znal jízdní řád místní socky [socka - slangový výraz pražáků, MHD - pozn. cenzora] Petr konečně přijel. A ne sám, s Ivou coby závoznicí. Hanka se omlouvá, musí ještě pracovat pro jednoho starostu po volbách, přijede vlakem po třetí hodině odpolední do Nového Města na Moravě, setkáme se v Maršovické rychtě. No nevadí.

Líšeňský dvůr je skutečně bývalý statek (a velký) s uzavřeným dvorem, dnes sloužící VFU Brno. Stavení má trvalého správce, bohužel škola nyní má jiné priority a tak budovy mírně chátrají. Vybrali jsme si pokoje a postele, já se bez okolků nacpal k holkám Galodovým, alternativa u Petra a Vladimíra po zkušenostech z léta nepřicházela v úvahu. Adámek je malý chlapeček, v noci se budí a já se chtěl po půl roce pořádně vyspat, což v místnosti, kde dva řežou dříví prostě nejde. Ivča kupodivu ani mnoho neprotestovala, Hanka pro nepřítomnost nemohla. Byla mi přidělena postel na palandě.

Něco po poledni jsme za nejistého počasí ve složení: Petr, Vladimír, Ivča, Dvořáci a já vyrazili Hance naproti do Maršovic. Cesta vedla přes několik (asi dva) významnějších vrcholů se skalisky na temenech. Hned na prvním, Bohdalci, (790,6 m.n.m.) nejodvážnější z nás vystoupili náročnou jihozápadní stěnou na vrchol. Cestu jsem klasifikoval jako 1+/2- UIAA skály [klasifikace UIAA je otevřená klasifikace, kdy špičkoví lezci se pohybují kolem 11 stupně, 1+/2- je tedy potom výstup, při kterém se musíte občas přidržet kvůli rovnováze, asi podobně jak po pátém pivu, nehledě na to, že dělení na + a - se do stupně 3 nepoužívá - poznámka cenzora]. Zda se jednalo o prvovýstup není z dochovaných pramenů jisté. Ještě pod Bohdalcem jsme potkali skupinu čtyř dobově oděných mladíků, z nichž jeden nesl od houslí futrál. Na přání, aby nám tedy něco zahráli futrál skutečně otevřeli, místo stradivárek šňaps vytahli a dali rundu (viz foto). Což nás inspirovalo k témuž. Nejvíce pila Ivča (viz foto). Však byla po doušku moku přítulná (viz foto).

Z Bohdalce jsme sestupovali mírnou loukou mezi poli do vsi s poetickým názvem Odranec, cestou potkávali skupinky turistů oděných do módy 30. let 20. století. Nejkrásnější byly čtyři dívky oblečené jako Lisa Minelli z muzikálu Kabaret a jedna slečna s krásným pérem na klobouku. Drze jsem se s nimi vyfotil (viz fota).

Z Odrance cesta stoupala mírně leč vytrvale až do nejvýše položené vsi Vysočiny, do Studnice (790 m.n.m.). Celý výstup jsem musel odrážet, v pozici národnostní menšiny, nevybíravé útoky většinových Moravanů. Ještě že jim díky netrénovanosti pod vrcholem došel dech a než popadli druhý, podařilo se jim uchopenou myšlenku opustit. Za zmínku z této části putování stojí krásné potoky, zejména údolí Bílého. Smrkové monokulturní lesy nic moc, v Čechách je máme taky.

Ze Studnice do Maršovic cesta až na jeden malý kousek klesá, se snižující se nadmořskou výškou rostl náš hlad a temněly mraky nad hlavami. Něco před třetí po poledni jsme dorazili k osvěžovně (viz foto). Svatomartinská husa, česnečka, dvě pěnivé plzně a můžeme pokračovat. Čeká nás už jen cesta zpět. Jsem zcela a totálně přejeden [původně přežrán, nahrazeno - poznámka cenzora]. Já blb si dal cestou ze Studnice bagetu. A to tu husu s výbornou nádivkou dorazila čerstvě přibyvší Hanka.

Před hostincem nás čeká překvapení - prší. Oblékáme co kdo máme proti vlhku shora a za šírání opouštíme katastr obce Maršovice.

Díky Hance, která tu v zimě již jednou jako malá holka v protisměru projížděla, jdeme cestou takřka nejkratší do vesnice Kadov, kde plánujeme krátký odpočinek a oschnutí, též věříme, že déšť se zmírní. Podle mapy jsme šli asi takto: V Maršovicích k lípě, mezi poli a lesním hřebínkem na zelenou (značku!), proti Rokytce na silnici mezi Rokytnem a Třemi Studněmi, necestou přes pastvinu do lesů nad Medlovem a k Podmedlovskému mlýnu, přes Kadůvek po silnici do Kadova. Zopakovat naši trasu bych nedokázal ani s busolou, vojenskou mapou a GPS navigací.

Pivo, Kadovánek, Kadovánek, utopenci, čaj, pivo, Kadovánek, malý Kadovánek (viz fota) - bylo to bujaré! Slabší jedinci usínají na stole (viz foto). Ještě že přestalo pršet. Řádně nadopováni Kadovánkem po silnici (cesta nejmenšího odporu) přes Krátké a Sněžné dosahujeme Líšeňského dvora. Kruh se uzavřel, měří cca 25 km. Je něco po deváté večer. Po hodinovém přemýšlení na palandě se na chvíli přidávám k družné zábavě. V půlnoci jdeme spát. Jediný kdo se nemyl je Ivča. No já bych jí to netrpěl. Můj trapný návrh na umytí zad děvčata s nadhledem ignorovala.

Zhodnocení dne: Náročné přesuny v obtížných klimatických a orientačních podmínkách.

Neděle 12. 11. 2006 (Benedikt)

Platíme nocleh, přejíždíme do Milov kde parkujeme u restaurace. Chvílemi svítí sluníčko mezi mraky. V Blatinách u Hofra čekáme na jedenáctou až otevřou. Jsme odměněni pivem, kávou, sladkostmi a neuvěřitelně přítulným a líným kocourem (viz foto). Stoupáme za horšícího se počasí na Dráteníčky (775 m.n.m.), kde se nejodvážnější z nás pokouší o sólovýstup západní stěnou mezi hlavním a západním vrcholem (viz fota). Bohužel, pro silně se horšící sněhové podmínky a sílící vítr bylo nutno výstup asi ve třetině stěny vzdát. Nutno objektivně přiznat, že klíčová místa výstupu jsou až pod vrcholem. Při sestupu jsem přemýšlel, jestli je krev hnědá. Jestli jo, tak jsem krvácel.

Za silné sněhové vánice (viz foto) vystupujeme snadno pod Malínskou skálu, vrchol (811 m.n.m.) nepřichází v úvahu. Na Líšovské skále (801,7 m.n.m.) jsou podmínky lepší, podařil se, byť méně hodnotný, výstup na vedlejší severozápadní vrchol. Většina mužstva nečekala v základním táboře na návrat vrcholového týmu, bohužel. I to s v horách stává.

A je tu hlavní cíl dne, Devět skal, 836,3 m.n.m., nejvyšší vrchol oblasti. Zdolali jsme jej všichni, někteří včetně nesnadné vrcholové pyramidy (viz foto). Kolik je přesně skal na vrcholu říci neumím, ale jistě více než tvrdí jméno hory. Výhledy silně omezené vzrostlým lesem. Při sestupu do Milov mne zaujala nevysoká, leč lezecky vděčná Bílá skála. Cesty klasifikace 2 až 5+, dobré na rodinný výlet. Fádní sestup se vlekl.

Zvěřinové hody v Milovech pak byly takovou pěknou tečkou za tím naším výletem. Dal jsem si dančí medailonky. A dvě plzně z čepu. Petr mne přiblížil autem na vlak do Žďáru, v přeplněném rychlíku jsem naštěstí ukořistil sólo místečko u okna, dojedl svačinu a dopil červené, se kterým jsem se tahal celý víkend.

Zhodnocení dne: Zdolali jsme hlavní část Žďárských vrchů zdrcující tůrou zvanou hřebenovka v délce asi 15 km.

Poděkování:

Báječné ženušce Zuzance že mne pustila a přála mi odpočinkový víkend s přáteli.
Ženušce Zuzance za svačinu (bagety a tatranky).
Petrovi Lukášovi za návrh túr a rezervaci postele a střechy nad hlavou.
Petrovi Lukášovi (více) a Vladimírovi Kasanovi (méně) za fotky.
Ivě a Hance, že mne nevyhnaly z pokoje.
Sv. Petru za svatomartinské počasí.

Special thanks to: Kadov and Kadovanek.

V Jenišovicích, 27. 12. 2006

pátek 5. června 2009

Jeseníky X/2007

Má první návštěva Jeseníků aneb bylo nás pět

19.10.2007 - cesta tam

Můj milý deníčku, vůbec se mi tentokráte nechce psát, ale slíbil jsem to kamarádům a sliby se mají plnit. Tož do práce. Po dvou všemi účastníky vysoce hodnocených soukromých EXODech se základnou na Líšeňském dvoře na Vysočině Petr tentokráte zamluvil chatu Domeček v Koutech nad Desnou. Termín byl oproti loňsku posunut mírně do teplejší části roku s delšími dny, ze začátku listopadu do druhé poloviny října, ještě před víkend, než nám erár vrátí zjara ukradenou hodinu a večery se povážlivě zkrátí. Petr cosi plkal o nutnosti "pekelného štěstí na počasí" v pozdním podzimu v Jeseníkách a snažil se mi podsunout myšlenku, že to byl hlavně můj nápad, ale nebral jsem jej vážně. Neexistuje špatné počasí, jen špatné oblečení!

Je pátek 19. října hodina s poledne a já jedu klikatou, úzkou silničkou pod vrchem Zebínem směrem na Jičín a Mladou Boleslav. Musím, bezpodmínečně musím, být po půl čtvrté v Praze na Hlavním nádraží, kde mám sraz s Tomášem. Plánovanou hodinu rezervy na cestu spotřebuji již před městem automobilů, ve 14 hodin se mění směny a zácpy na příjezdových silnicích jsou horší než po bouračce na Jižní spojce. Pokrok nezastavíš. Pokus o elegantní objížďku končí na rozkopané silnici ze Stakor na Kosmonosy, nezbývá, než se pokorně vrátit až k Bakovu. Po dálnici již plynule 130 km/h ku Praze, Prahou snadno "proti srsti" provozu do Kostelní, kde parkuji a běžím domů, mám zhruba půl hodiny na přeházení části věcí z tašky do báglu a převlečení do více sportovního hávu

Tomáše nelze na nádraží přehlédnout v jeho prudce elegantní červené čapce, zvláště když stojí metr ode mne. Kupuji si lístek na vlak až do Koutů, s přestupem v Zábřehu (zdravíme Břetislava Břeha) a Šumperku. ČD na zákazníky dost prdí, jedu s nimi na víkend, a to ne za humna leč přes půl země do Markrabství Moravského, ale SONE+ program ani zpáteční slevu nelze využít, protože jsem si dovolil jet už v pátek. Nechal jsem doma tatranky a čokoládu, zásoby doplňuji v nádražní samoobsluze, pivo v plechu mám. Rychlík jede na vteřinu přesně, je docela plný, sedí s námi v coupé povětšinou pěkné, ale mlčenlivé slečny, samy nebo s partnery. Co jiného dělat než jíst a pít (žrát je přesnější). Tomáš vytahuje placatici s koňakem na přípitek, já plechovku Plzně a je nám dobře. Čteme, plkáme, mlčíme.

Na vteřinu přesně zastavil rychlík R701 po dvou a půl hodině jízdy i v Zábřehu, co je nám to ale platné, když kvůli výluce přijede osobák do Šumperka pozdě a ještě později odjede, čímž nám ujede plánovaný spoj do Koutů. Na dotaz ke zřízenkyni ČD v Šumperku se nám dostane lakonické odpovědi "To víte, to voni čekaj neradi." Voni jsou Železnice Desná, soukromé dráhy provozující lokálky pod horami, opravené po povodni v roce 2002. Po mírném hledání možných náhradních spojů (bus i vlak) se telefonicky dohodneme s Petrem, že pro nás přijede do Velkých Losin, kam nás doveze další spoj, jenž však dále do údolí nepokračuje. Petrovi se dvakráte nechce, bo v Koutech je již 10 cm sněhu, ale co by pro kamarády neudělal.

Domeček je malá útulná bouda kousek ve svahu nad zastávkou autobusu Loučná nad Desnou, Kouty nad Desnou, most, tedy nad místem, kde se silnice na Červenohorské sedlo začíná zvedat z roviny údolí a vinout v serpentinách až do výše 1010 m.n.m. Vybíráme si postele, povlékáme a hurá do hospody naladit formu na druhý den. Venku je kousek pod nulou a střídavě sněží. Na to, že je polovina října a Sv. Martin ještě má čas, to je slušný výkon.

V restauraci hotelu je poloprázdno, ospale teplo. Sedáme ke stolu a poroučíme si pivo a něco k jídlu. S tím druhým je potíž, již nevaří. Sympatická servírka plnějších tvarů nám nabídne alespoň tlačenku. Na oplátku rozšiřujeme pití o aperitivový fernet. Tlačenka je tak vynikající, že Vladimír, okouzlen půvaby servírky a naladěn jídlem, jí vysekne komplikovanou lichotku. Při sběru prázdných talířů a diskusi, kde že bydlíme a kdo kam po zavíračce musí - slečna přes les domů - Vladimír prohlásí: "Vás by nikdo nepřepad." Ke cti Vladimíra nutno říci, že se pak šel slečně omluvit!

Osvěženi se vracíme pohádkově zasněženou krajinou na chatu, kde čas do půlnoci trávíme společenskou konverzací nad sklenou červeného.

20.10.2007 - Keprník, Šerák a Vozka

Ráno nás vítá šedá obloha, poletující sněhové vločky, 20 cm sněhu, netekoucí voda a chybějící napětí v rozvodné síti. Snídáme nastudeno, Petr Branické z plechu, já červené z lahve, Tomáš střik. Umyl jsem se ve sněhu. Opouštíme večerní myšlenku jít do Červenohorského sedla pěšky, necháme se "na špindíry" odvézt nahoru busem, pravidelný odjezd 8:50. V osm opravili závadu na elektrickém vedení a hned nato teče i voda, přesto se nám podaří zamknout něco po půl deváté a odebrat se na zastávku - umytí a učesaní, záchody spláchnuté. Máme toho dne první možnost poznat náklonnost paní Štěstěny naší výpravě, bus jede dříve o cca 8 minut, podaří se nám jej však taktak doběhnout. Je úplně prázdný a poveze jen nás. Silnice je trochu pod sněhem, leč sjízdná. Po deváté jsme v sedle. Je "leden", cca 30 cm sněhu, zataženo nízkou oblačností, ideální kruhový rozhled s poloměrem 50 metrů. Jsme tu bohužel správně a tak nezbývá než pod vedením místních znalců nalézt silničku vedoucí ze sedla na bývalou chatu u Vřesové studánky. Po kilometru chůze, u první tabule naučné stezky, Vladimír moudře usuzuje, že dnešních plánovaných 20 kilometrů za stávajících podmínek je pro něj příliš velké sousto, žádá si klíče od chaty a počíná sestupovat v našich šlépějích zpět do sedla, odkud se dolů dostane po plánované výstupové trase. My 4 ostatní se řadíme a pokračujeme v prošlapávání stopy, boříce se tu po kotníky, tu do půli lýtek. Kousek před koncem silničky potkáváme 2 mladíky, jsou ze Šeráku, chtějí dojít na Ovčárnu. Prošlapali nám trocha stopu, což není marné! Ideální zimní výbavu nemá nikdo z nás.

Od studánky cesta klesá mírným traverzem Červené hory do sedla pod Vřesovokou, odkud prudce stoupá na Trojmezí. Naše rychlost klesá pode všechny meze na zhruba 3 km za hodinu. Odpočíváme u tabulí naučné stezky, někde nás Marta občerství hltem čaje z termosky. Střídáme se v prošlapávání, sněhu je již hodně na rozpoznání kamenů a překážek na cestě, ale ještě málo na to, abychom po kamenech neklouzali a neklopýtali. Místy je cesta zavátá až po kolena, a to včetně stop předchůdců. Střídavě sněží, viditelnost se nemění. Závěrečné stoupání na Keprník jde první Tomáš. Sněhu přibývá, více fouká až duje. Pod Keprníkem potkáváme další turisty. Na vrcholu pobudeme jen krátce, foto a dolů, vichr je silný a zalézá pod oblečení, typické počasí známé z hřebene Krkonoš. Petr ještě krátce vysvětlí, co bychom viděli, kdybychom viděli a blahopřeje mi k prvnímu jesenickému vrcholu. O kus níže pod vrcholem v lese je již podstatně lépe, V sedle pod Keprníkem je bezvětří, jenže jsme asi 150 metrů opět sestoupili a již si živě představujeme, jak se tudy drápeme zpět, protože pro nás jiné cesty na chatu není.

Konečně Šerák, dorazili jsme oproti plánu jen asi o hodinu později. Zvoníme na zvon před chatou, ometáme se od sněhu a usedáme v rozlehlém šenku hospody. Jeden číšník má co dělat, kmitá, však s úsměvem. Pivo, polévka, jídlo, pivo, čaj a rum, káva a hodinka je pryč, zaplatit a musíme zpět. Již tak to vypadá, že setmíme kdesi na hřebeni. Chata se velmi zaplnila, což je pro nás dobré, bude vyšlapáno alespoň na Keprník, snad i dále. Výstup nakonec nebyl tak namáhavý, jak se jevil že bude při sestupu. Vrchol již jen míjíme a zvýšenou rychlostí - jdeme z kopce - dosahujeme rozcestí Trojmezí. Odtud to je na Vozku jen 1,5 km a jak tvrdí Petr, je to rovina. Rozhodujeme se tam dojít, i když cesta opět není prošlapána. Asi má pravdu, protože po pár metrech stoupání od rozcestí cesta velmi mírně klesá, přecházíme kratší hatě. Pak však, světe div se, počíná cesta stoupat. Mírně, leč v 30 cm sněhu a beze stop před námi je každé stoupání znát. Na přímý dotaz, jak to je s tou rovinou Petr odpovídá, že Vozka je vrchol a že nám to patrně neřekl. Sněhu velmi přibývá, cesta vede zářezem zafoukaným po kolena. Les řídne, trochu se opět zvedá vítr. Prošlapávám od Trojmezí a v malé zavěji se tak zamotám, že se svalím jako pařez do sněhu. Petr přebírá vedení a za chvíli dosahujeme rozcestí pod Vozkou. Je tu tak krásně, až tu je hezky. Vozka je velmi pěkný skalní útvar, k němuž se váže pověst o vozkovi vezoucím chléb a o čertu, který mu ďábelsky radil, až z toho vozka zkameněl. Pod vrcholem jsou závěje nad kolena. Hledáme cestu přes vrchol zpět na hřebenovku na Červenohorské sedlo, po pár krocích a zapadnutí do sněhu po pás pokusu zanecháváme a pokorně se vracíme ve vlastních stopách na Trojmezí. Čas se nachýlil, jsou tři pryč a domů přes deset kilometrů.

Na sedle Pod Vřesovkou krátce diskutujeme kudy dolů, nakonec se rozhodneme dojít na sedlo a ve Vladimírových stopách dolů. Po silničce od studánky cesta ubíhá velmi rychle, dokonce tak rychle, že jsme před šestou v sedle. Jen ten traverz stoupal více než mírně a byl namáhavý, stopy zaváté. V sedle druhý polibek Štěstěny, za 10 minut jede autobus! Máme nelíčenou radost, jedeme pochopitelně sami, který idiot by v takovém počasí provozoval horskou turistiku, že. V půl sedmé jsme na chatě, v údolí obleva, ranní nadílka výrazně umínila. Rychle suché věci na sebe a tradá do hospody, kde máme domluvené jídlo. Servírka je na místě, leč musí nás za chvíli opustit na jakousi rodinnou oslavu. Platíme meziúčet, pan vedoucí se v jejích poznámkách neorientuje. Lokál poloprázdný. Kolegové si objednávají jelení guláš, já kuřecí s bramboráčkem. Hobítek Tomáš po guláši ještě poloviční porci mého kuřecího. No přežral se, nebudem to odkládat. Něco piv a digestiv a zpět na chatu, kde kamarádi zasedají k červenému. Nechci se příliš společensky unavit a tak polehávám na gauči, až z toho usnu. Kolegové vypijí veškeré zásoby červeného vína, včetně té mé. Ani nenabídli, syčáci. Snad jim chutnalo. Jdu spát v půlnoci, jako první.

21.10.2007 - Švýcárna

Ráno opět kalné, příčiny však nikoliv v nemírné konzumaci poživatin, ale v počasí, připadlo trocha sněhu a je tam prádelna par excelence. Voda teče a proud jde, na bus poučeni včerejškem vyrážíme v předstihu. Tentokráte nejedeme nahoru sami, ale s mladým sympatickým běžkařem a dvěma dámami v nejlepších letech. V sedle podmínky včerejší s tím rozdílem, že sněhu je dvojnásobek. Že by bylo prošlapáno tak to tedy není. Není od koho. Petr rychle nachází přibližný směr kudy přes sjezdovku na cestu vedoucí na hřeben. Boříme se tu po lýtka tu pod kolena, jde se více než namáhavě, po včerejšku již bolí svaly a šlachy nezvyklé na čapí chůzi, kdy co krok to koleno pod bradu. Zastavujeme se v místě zvaném Klínovec, majíce za sebou jedno prudší stoupání. Petr nás uklidňuje, že podobné stoupání bude po cestě již jen jednou, tedy minimálně, jak si mručí pod fousy. Střídám Petra v prošlapávání a hned po chvilce cesta prudce stoupá úbočí Výrovky k malému lesnímu posezení, nyní zcela pod sněhem. Odtud téměř kolmo dolů po schodech padáme na pláň mezi Výrovkou a Malým Jezerníkem. V lese to ještě jde se brodit, ale na pláni s nízkými smrky je nafoukáno k pasu a náš postup se téměř zastavil. Neváháme se spustit krátkou zkratkou na úboční cestu, zvláště když po ní jel náš kamarád bežkař a jde se ve vyjeté stopě o 200% snadněji než na hřebeni. Nad Petrovkou se rozhodneme dohnat ztracenou výšku a stoupáme serpentinami zpět pod hřeben do míst zvaných Kamzík. Je to nejkrásnější část výletu, na chvilku se ukázalo i slunce a modrá obloha a bylo vidět protější údolí a vrchol Dlouhých strání. Ani nevadí, že úsek opět musíme prošlapat. Z Kamzíku na Slatě to je do kopce, ale již po prošlapaném chodníčku. Dovolíme si žerty, že nám tu bežkaři kur.. stopu a že je za to na Švýcárně zboucháme. Opět se zatahuje a začíná sněžit. Na chatě jsme se zpožděním jen asi hodinu a čtvrt něco po dvanácté. Původní plán byl, že těch 6,5km ze sedla na chatu urazíme i ve sněhu za 2 hodiny. Skoro, 7 km jsme šli 3 a čtvrt hodinky.

Chata je menší než na Šeráku, útulná, opět s jedním číšníkem, který vypadá pomale, ale zdání klame, čekali jsme nad míru jen na první pivo. Po hodině konzumace jídla a nápojů nezbývá než zaplatit a vydat se do mléka směr Kouty, musíme sestoupit asi 600 výškových metrů. Jediným "protikopcem" je symbolické stoupání od Slatí na hranu Velkého Jezerníku. Cesta dolů ubíhá nečekaně splavně, až Pod hřbety je sněhu pořád furt stejně hodně, pak však někdo mávl proutkem a je tu obleva, dole v Koutech skoro nic. Musím pochválit Vladimíra, že v sestupech neztrácel tempo a držel čas vítěze. Cestou jsme potkali sympatickou mladou dívku s psíkem, a dohnal nás náš běžkař. Už pěšky, protože na asfaltce sníh roztál pod kritické minimum. Na chatě rychle balíme a fotíme krásno hor, vrcholky bílé, údolí zlatá a červená od listí, sem tam modrá obloha.

Platíme nocleh na Domečku, dobrou cenu 220 Kč za noc. Petr je laskavý a dovezl mne a Tomáše na rychlík do Zábřehu. Z auta se několikrát kocháme neobvyklou podzimně zimní podívanou. V Břetislavově městě mírně bloudíme.

21.10.2007 - cesta zase zpátky

Křižovatka u nádraží, kde nás Petr vyložil je ve rekonstrukci, máme však více než půl hodiny čas a tak s Tomášem zapadáme ještě do hospody na polévku a polévku s uchem. Obsluha je taková divná, gulášovka však dobrá. Na nádraží je plno, kupujeme lístky a plechovku piva a kafe. Vlak též není z nejvolnějších, ale sedíme v šesti v coupé pro osm, což je přijatelné. Přisedá si kolega bežkař. Život je náhoda, svět je malý. V Praze jsem doma kolem deváté, Tomáš v Děčíně snad do půlnoci.

Krátké zhodnocení: lednová akce v půli října.

Účastníci: Marta, Petr, Tomáš, Vladimír a já.

Trasy: viz http://www.petr-vht.cz

Můj milý deníčku, to je vše, snad se kamarádům budeš dobře číst.

čtvrtek 4. června 2009

Jeseníky V/2008

Hrubý Jeseník

Filipův deníček, EXOD A+, 7. - 11. května 2009

Prolog

Akce jarní Jeseníky klíčila v našich hlavách již od velmi vydařeného setkání v říjnu 2007, kdy jsme díky kromobyčejné přízni počasí poznali hory spíše lednové. Zážitek, na který se nezapomíná. Po mailové výměně názorů kdy, kdo, s kým a proti komu vykrystalizovalo tvrdé jádro odolných a odhodlaných jedinců ve složení Petr, Tomáš, Vladimír a já. Zbytek – Drahuška, Monika, Dvořáci – potvrdil účast později či až v průběhu akce a doplnili počet účastníků zájezdu na 9. Cíl: chata Domeček v Koutech nad Desnou, turisticko-kulturní poznávací pobyt nejvyššího pohoří Moravy.

Středa 7.5. 2008 – cesta tam, aneb my normálně nepijem

Vzal jsem si na středu dovolenou, odvezl rodinku na Jivinu, políbil ženu a děti, vrátil se do Prahy, zabalil bágl až na třetí pokus – to je hrozný, na 4 dny má člověk věcí jak na 14 a taky nějaký proviant na snídaně je třeba přepravit. Nejvíce místa zabíral však proviant tekutý – impregnace proti chladu a vínko na dlouhé jarní horské večery. 4 plechovky piva do vlaku na cestu nepočítám. Rychlík Hutník byl již z Prahy Wilsonovo naplněn k prasknutí, naštěstí jsme se s Tomášem a Drahuškou nastěhovali ke dvěma pánům do kupé ve vagónu hned za lokomotivou.

Co jiného ve vlaku dělat než jíst (žrát je přesnější), placatice na úvod na šťastné shledání, dali jsme kolovat i oběma našim spolucestujícím. Pán, co si přisedl jako poslední pít nemohl, vystupoval v Pardubicích a jel kamsi autem. Mezi Kolínem a Pardubicemi hledíme na sever a v problescích mezi zelení podél trati se snažíme zahlédnout severním směrem na obzoru bílé Krkonoše. Po placatici s Napoleonem jsem nabídl svoji slivovici s medovinou a slivovici vostrou, čímž byla trepanace (od tři panáci) dokončena. Drahuščin fernet švihák lak na rakve, mrtvé milenky dech, již jen završil náš obraz notoriků u spolucestujících, kteří se srdnatě, u každého loku, bránili chabým zamumláním, že oni normálně nepijí. Jasně. Všichni jsme jim to věřili. Svačinu jsem snědl ještě než zpožděný vlak vyjel, pivo dopil za Pardubicemi (srovnat 5 plechovek od Plzně do odpadkového koše v kupé vlaku je logistický oříšek). S posledním pivem mi dopomohl vlak, kdy sebou tak cuknul, až poloprázdnou plechovku zvrhnul na zem. Vytřel jsem po sobě papírovými kapesníky. Ani to moc nesmrdělo. Z jednoho spolucestujícího se vyklubal kolega ze Siemensu v Mnichově. Vystupování z vlaku v Zábřehu se podobalo výsadku URNY – během několika sekund jsme byli na peróně, cestou jsem se otřel o troje prsa dívek stojících v chodbičce a Tomáš vytáhl Drahušku ze záchodu s kalhotami na ¾ žerdi. Vše jsem způsobil já špatným odhadem zpoždění. Petr na nás již čekal a další jízda jeho vozem do Koutů proběhla bez nečekaných událostí, i s vyzvednutím klíčů od chaty ve Velkých Losinách. Večer po osmé u Musila tradiční s výbornou tlačenkou a ryzím pivem z hor, bo kuchařka již odešla.

Domlouváme si večeře do soboty a upozorňujeme na časy příchodu, aby se podobná trapná situace již neopakovala. Večer se ještě seberu a s čelovkou jdu ověřit odjezd autobusu v 8:50 z Koutů-mostu na sedlo. Ostatní vesele popíjí. Spát jdeme ještě dneska.

Čtvrtek 8.5. 2008 – Červenohorské sedlo, Červená hora, Keprník, Šerák, Keprník, Vozka, údolí Poniklého potoka, Kouty, aneb loňská reminiscence

Ráno je parádní, plech s bílými beránky. Autobus přijel, Petr na něj mávnul, načež se mne šofér zeptal, zda je taxík či co. Zaplatil jsem za všech 5 (Dvořáci mají samostatný program a Monika možná přijede dnes odpoledne), za což jsem byl týmž šoférem pochválen. Pak si má člověk vybrat. V sedle Červenohorském chcíp pes, respektive dva. Tak mrtvo není ani v márnici.

Sledujeme cestu a nechápeme, jak jsme tu v říjnu mohli tak tápat kudy, vždyť to je jasné. Za chvilku jsme na vyhlídce, kde loni Vladimír otáčel a co to, co to, o kus výše první sněhové pole. Deja vu? Téměř, sněhu je ještě více, jen to není prašan, ale několikráte poctivě přemrzlý a povolený pozdně jarní firn, vonící zimou i jarem, tlením, táním i mrazem, šustící a vrzající pod vibramem pohorek. Od Bílého sloupu jdeme přes Červenou horu, sníh se zde ztrácí, úzká pěšinka s točí mezi kosodřevinou, za chvíli jsme na podvrcholovém skalisku. Hlt životabudiče a hurá vzhůru dolů na sedlo pod Vřesovkou, kde již leží sníh spíše souvisle v mocnosti od několika decimetrů do několika metrů, což zapříčiňuje nenadálá proboření se jak na ledovci. Na to, že je květen, tu je sněhu nečekaně. S mírným funěním dosahujeme slatě u Trojmezí, vystupujeme z lesa pod vrcholem Keprníku, sníh mizí jak mávnutím kouzelného proutku a za horšícího se počasí (spadlo tuším 11 kapek a 7 krupek) dosahujeme vrcholu v nadmořské výšce 1423 m.

Hromadné foto, důkladná prohlídka blízkého i vzdáleného okolí, výhledy nadprůměrné – Králický Sněžník s bílou čapkou na vrcholu, Praděd, vrcholky blízké i vzdálené. Jak jsme stoupali ze sedla, šli jsme proti toku času – sníh přibýval, tráva uválená, buky ještě šedé a hnědé, kvetl podběl a prvosenka. Tomáš se obával, zda neskončíme v komunismu před rokem 89. Po společném fotu dolů do sedla pod Keprníkem, kde potkáváme skupinky turistů v teniskách a botaskách. Nadávají sami sobě jací jsou pitomci, že mají těžkou obuv dole v chatě. Je jim tam velmi platná. Litujeme je naoko, nic kromě zcela prodojených bot a ponožek jim nehrozí. Rychle na Šerák do osvěžovány pana Jiřího – je nabitá a tak se bez ptaní vloupáme do přilehlé jídelny. Po mírných rozpacích nás obsluha bere jako hosty a kmitá k naší naprosté spokojenosti. Pivka, polévka, jídlo, káva, čaj a je třeba vyrazit na cestu zpět, čeká nás prvoprůstup firnem na Vozku. Za chvíli jsme přes Keprník zpět na žluté značce a – pak že nevstoupíš dvakrát do téhož sněhu! Vítězem soutěže v zaboření se je Vladimír, který se u toho stihl i vykoupat v přilehlé louži pod firnem. Petr dosáhl na vrcholovou prémii, dokázal si umazat džíny vysoko nad kolenem o malý pařízek, sotva dvaceticentimetrový.

Počasí se obrátilo k lepšímu, slunce svítí, sníh povoluje (a že ho tady je!), vystupujeme na Vozkův povoz, za skálou krátce svačíme, Drahuška nám na vrcholu ukazuje, co si o nás všech myslí a co že jí můžeme příští rok. Petr bystrým okem hledá kudy dál, aby nás pak přímo po spádnici protáhl sněhem a lesem k chatě Formanka. V nejprudším svahu volá Monika, že bude za 30 minut v Koutech. Jsem navýsost potěšen jejím příjezdem, dole však budeme nejdříve za hodinu a půl. Instruuji ji jak nalezne Musila a pokračujeme v sestupu. U Formanky sníh definitivně mizí. Kus jdeme po hodně široké vozové cestě, což se Petrovi nezdá a nasazuje k další spodnicové zkratce, končící na velmi romantickém místě v údolí Ponikého potoka.

Na zcela neromantickém asfaltu se osamostatňuji a poklusem kříženým s rychlou chůzí jdu naproti Monice, by čekala co nejméně. Setkáváme se symbolicky (že by to bylo znamení?) u Musila na silnici. Snad to čekání u vody na louce a slunci nebylo dlouhé. Rychle k pivu, mám žízeň jako trám, přibývají Dvořáci, měníme stůl za větší, za chvilku tu je zbytek výpravy až na Vladimíra, hrajeme společenské seznamovací tance, Monika zná jen mne a Tomáše. Vladimír dochází po 90 minutách, však v evidentně dobré náladě. Večer na Domečku tradiční, ráno si můžeme přispat, jedeme až po deváté směr motorest na Skřítku.

Pátek 9.5. 2008 – hlavní hřeben ze Skřítka do Koutů přes Ztracené kameny, Jelení studánku, Velký Máj a Ovčárnu, sestup Divokým dolem, aneb půldenní výlet

Na úvod je třeba říci, že nejhodnotnější tůra byla právě páteční, a to ve všech sledovaných parametrech. Posuďte sami: Ranní trepanace – bylo na ni dost času, snídaně a odchod na bus, v Rapotíně u hřiště je motorest Camion, kde ladíme formu u jednoho Holby při půlhodinovém čekání na další bus. Na Skřítku jsme kolem jedenácté, co se dá dělat jiného, než jít do motorestu na polévku a polévku s uchem, přeci nevyrazíme hladoví. Nutno podotknout, že po části kulturní následovala část sportovní, a to zdrcující přechod zvaný hřebenovka – Skřítek (860m) – Ztracené kameny (1250m) – Pec (1311m) – Pecný (1334m) – Břidličná hora (1358m) – Jelení studánka – Jelení hřbet (1367m) – Velký Máj (1384m) – Kamzičník (1420m) – Vysoká hole (1464m). Vyráželi jsme od Skřítka 10 minut před polednem.

Od Ztraceného kamene jsou z hřebenu dechberoucí romantické výhledy po kopcích blízkých i vzdálených – Praděd většinu cesty schován za bližšími hřbety a jen tušen, běloskvoucí sněhová pole až oči bolí, jen tyče zimního značení a moře trávy na Vysoké holi, Jelení studánka s vodou měkkou jak citlivé studené pohlazení, moravský ledovec pod Petrovými kameny, metr sněhu v kotlině, běžíme dolů sjezdovou, boříce se po kolena do jarního firnu. Marně srovnávám místí kopce se Šumavou a Krkonošemi, Jeseníky jsou jiné, svoje. Oběd v hotelu Figura, nad očekávání dobré jídlo, pití i obsluha. Ještě něco přes kilometr stoupání po asfaltu a odbočujeme do Divokého dolu, kterým sestoupíme k dolní nádrži přečerpávací elektrárny, odkud nás čeká 5 km po silnici. Dalo by se pro nás dojet autem, zákazy vjezdu zde nejsou dle místních znalců myšleny zcela vážně, jen pro nás jaksi nemá kdo dojet. Divoký důl dělá čest svému jménu a do zhruba 1000 m.n.m je sestup okořeněn sněhem, brodění přítoků je skutečné brodění se jarní vodou ze sněhů a ne jen selanka po kamenech v poloprázdném řečišti. Klopýtáme po kamení, v serpentinách vine se úzká pěšinka tu vysoko nad potokem, tu téměř u hladiny.

Chůzi po asfaltu každý přetrpěl po svém, mlčky či v důvěrném rozhovoru se spolutrpitelem. Leč každá cesta končí i začíná, poslední zákruta a teď přimět nohy k výstupu pár metrů do Domečku. Jsme tu kupodivu první, Vladimír čeká vedle v autě, Pavlovi se nejde dovolat a Hanka nebere telefon (příšerná melodie místo KVT , doporučuji zrušit). Stanovujeme Pavlovi trest v podobě placení piv, večeře a hlavně odvozu zítra do Karlovy Studánky (nakonec byl trestu ušetřen). Na druhý pokus se Hance dovolám, rychle převléknout a překvapivě k Musilovi. Kuchařky na nás počkaly, zase jsem se přejedl a budu „zlýpesovat“. Dobře to dopadlo. Večer na Domečku standardní s vínkem, fotografiemi, pamlsky a povídáním.

Sobota 10.5. 2008 – údolí Bílé Opavy, Barborka, Praděd, koupání v Divoké Desné, aneb dobytí nejvyššího vrcholu markrabství Moravského

Ráno se s námi loučí Tomáš a Drahuška, z rodinných důvodů se vrací do Děčína (setkání s dcerou a její rodinou). Po včerejším bohatýrském přechodu velké části hlavního hřebene vyrážíme v omezené sestavě Vladimír, Petr, Monika a já již velmi časně ráno, něco po deváté SLEČ, Vladimírovým fordem na Hvězdu nad Karlovu studánku.

Cesta za kvílení gum v zatáčkách rychle ubíhá, za slabou hodinku jsme na parkovišti u Hvězdy. Nutně potřebujeme uklidnit nervy rozjitřené divokou jízdou po úzkých horských silničkách, sedáme na zahrádku hospody a objednáváme piva, Monika „dortíček“ štrůdl. Slunce svítí, Vladimír se ještě přezouvá u auta a tak se shodujeme, že nebýt jej tu nejsme a kodrcáme se někde kolem Koutů, z jiného úhlu pohledu tu díky němu také nejsme, ale jaksi nafurt.

Je studiahodným fyzikálním jevem, ze ač vyrážíme na tůru kdy chceme, vycházíme před polednem a vracíme se kolem sedmé večerní. Po dopití pivka a dojedení štrůdlíčku se skutálíme do Karlovy Studánky, obdivně procházíme lázeňské městečko, fotíme, Petr nám ukazuje, v které že hospodě na něj onehdá koukali jako na houmlesáka a dorážíme do Pitného pavilonu s místní vynikající kyselkou. Vítaná změna ve změti panáků slivovice, ferneta, piv a vín. Magnesia a Mattoni hadr, tahle voda má říz jako bič, jen je trochu močopudná, jak zjistíme s Monikou později. Ještě kousek po asfaltu a vcházíme do lesa podél Bílé Opavy. Kaňon je to parádní, od cca 1000m leží sníh, překonáváme padlé kmeny smrků v místě, které skosila vichřice, co za pár hodin položila lesy v Tatrách v roce 2004, přecházíme několik velmi nedůvěryhodných můstků, kocháme se vodopády a peřejemi plnými vody ze sněhů pod Ovčárnou. Ne nadarmo je na vstupu cedule „náročná turistická cesta“. Monika se podivuje, že tu není vstup na vlastní nebezpečí, že na nás může každou chvíli něco spadnout a celkově ji to znervózňuje. Musel jsem ji trochu uchlácholit. 6 km údolí nám trvá docela dlouho, dost lidí jde dolů (i tomu se Monika diví a já se jí nedivím, je to hloupý nápad).

Na rozcestí s modrou značkou se domlouváme s Vladimírem, že mu objednáme pivko na Barborce a vyrážíme napřed. Cesta ubíhá mezi sněhovými poli rychle až na závěrečný krpálek na chatu. Rychle do hospody, kde nás zaskočí návrat o 30 let zpět. Neochotná zmatená obsluha, pivo nic moc, jídlo ještě horší, smrduté kafe, prošlé mléko. Při placení si servírka zvící divný barbíny nechala 3 Kč dýško beze slova a studu, poslal jsem ji ať jde, než ji něco řeknu. Při odchodu na mé „Sbohem, doufám, že jsem tu byl naposledy.“ odpověděla „nápodobně“, na což jsem se zmohl jen na nemastné neslané vyjádření, že je slečna drzá. Venku se o mé emoce musel postarat Petr notnou dávkou tekutých švestek.

Loučíme se s Vladimírem, který se vrací do Studánky k autu. Další cesta na Praděd ubíhá po asfaltu nudně až na setkání s rodinkou Dvořákovic, Pavel nás z velké dálky natáčí na kameru, neváhám a suverénně líbám na rty jeho ženu. Dle očitých svědků nepřestal natáčet, ale hodně ztuhnul. Dobyli jsme vrchol Pradědu a zapadli do hospody pod vysílačem, uklidňuji se ještě po Barborce pivkem a medovníkem. Platí Petr, že prej na Schneekoppe pak budeme platit my. No snad se tam někdy dostaneme a poštovna bude otevřená. Klesáme zpět pod Moravský Brdek Praděd a cestou na Švýcárnu se dohadujeme, zda jsou sošné útvary ze sněhu podél cesty hodné focení či nikoliv. Mě se líbily velmi. Je střídavě pod mrakem, teplota odpovídá nadmořské výšce. Švýcárna již zavřená, mají jen do pěti a je těsně po. Nutno čestně přiznati, že jsme pivopauzu v úmyslu již neměli.

Ze Švýcárny do Koutů klesli jsme po zelené značce, nejprve smrkovým lesem, pak smíšeným, klesajíce do nížin buky se zelenaly, rašící listí jak smaragdy v záři slunce zavěšené na šedohnědých větvičkách. Oteplilo se, slunce vykouklo. Jsme upocení z rychlého sestupu, na Divoké Desné je pěkná tůň na koupání, v létě jistě využívaná, nyní očekávaně prázdná. Petr s Monikou (hlavně Petr) mne poňoukají, až podlehnu a do vody dvakráte vlezu (žádné plavání, jen nádech výdech a rychle z vody). Petr celé počínání důkladně dokumentuje z mostu a Monika mi dává záchranu ze břehu, kdybych třebas omdlel či co. Jak slastný pocit tepla po vykoupání! Mohu jedině doporučit. Zbytek cesty na chatu probíhá u mne v euforii, únavu smyla říčka. Tož rychle do hospody k Musilovi zhodnotit den, zítra nás čeká poslední tůra hřebenem na Jezerníky.

Neděle 11.5. 2008 – Červenohorské sedlo – Jezerníky – Švýcárna – Kouty nad Desnou, aneb setkání s ještěrkou

Ráno včerejší, předvčerejší a předpředvčerejší – plechové nebe s bílými obláčky, které tu více, tu méně přes den ztmavnou a vypadne z nich pár kapek. Petr nevyměkl a vyráží z chaty pěšmo na Červenohorské sedlo, já s Monikou busem v 8:50, Dvořáci mají standardně samostatný program a Vladimír již jede domů se zdůvodněním pracovního vytížení. Na sedle na nás Petr s pohledem světáka již čeká, asi tak 3 minuty. Monika by si dala kávičku, musíme ji však zklamat, chcíp tu pes, vlastně dva, spíš ale tři. Bufet by se tu uživil!

Sledujeme říjnovou stopu a podruhé se velmi podivujeme, jak jsme tu mohli tak tápat co se směru a cesty týče. První zadýchání a jsme na Klínovci. Je vůbec zvláštní, jak se tu opisovalo z hor království Českého – na pár kilometrech čtverečních lze nalézt místní jména „Klínovec“, „Výrovka“, „Petrovka“. Chtělo by to trochu vlastní invence a kritického myšleni. Cestu známe a tak po chvilce dosahujeme místa naší říjnové potupné porážky – nevinná cesta v mladém smrčí, mírně stoupající k vrcholu Malého Jezerníku. Sníh tu není, zato slatě a poválkový chodníček, romantická cesta! Na Jezerníku tůně a oka vod v rašelině. S rostoucí výškou okolních smrků roste i výška sněhové pokrývky, a tak se výstup na Velký Jezerník stává výstupem po spádnici firnového pole. Dnešním vítězem v zaboření se je Petr, sešel chudák krok vedle z vyšlapané cestičky a už byl až po stehna ve firnu.

Po překročení výrazného vrcholového zlomu se pěšinka poklápí a čeká nás necelý kilometr „vodorovně“ mezi sněhy po poválkovém chodníčku, slunce svítí, fotíme sebe (Monika si přeje pěknou fotku do mobilu, snad jsem ji nezklamal), Petr ještěrku, co se vyhřívala na sluníčku. Je sice dlouho po sv.Jiří, leč v těchto výškách byla ještěrka dosti malátná. Jsme rychlí, na Švýcárně již před jedenáctou, dáváme hodinku na oběd a včerejší cestou sestupujeme do Koutů. Nudné to rozhodně nebylo, jdeme každý svým tempem, oddáni ve vlastní myšlenky. U tůně čekám, koupat se však dnes nebudu, Panta Rhei. Na Domečku zabalit, poklidit, umýt sebe i nádobí a hurá na vlak.

Neděle 11.5. 2008 – cesta zpět

Jízda vlakem ubíhala ze Zábřehu na Moravě do Prahy rychle, v chodbičce IC rychlíku z Varšavy, na jedné noze a ještě ne na vlastní, v dokonalém odéru z blízkého WC. Vlak je naštěstí načas. S Monikou se loučím letmo naprosto neintimně ve dveřích metra na stanici Florenc.

Shrnutí: květnová akce co neměla chybu

Poděkování: báječné ženušce Zuzance, že mne pustila a užila si milý víkend na Jivině, Monice, že přijela sama přes půl země za pochybnými individui, Petrovi za přípravu výletů, zajištění noclehu a odvoz Čehúnů na zug, sv. Petrovi za vynikající květnové počasí.

Děčín X/2008

Českosaské Švýcarsko a České Středohoří
Filipův deníček, 24. až 28. října, A+ soukromý EXOD 2008

Po dvou velmi vydařených soukromých A+ EXODech na Vysočině a dvou ještě vydařenějších v Jeseníkách, nastal nejvyšší čas pro přesun těchto již legendami opředených akcí z Markrabství Moravského do Království Českého. Volba padla na podzimní krásy pískovcových skal a listnatých lesů Dolní i Horní Lužice a na jarní pučení sopečného Českého Středohoří. Věci a události je třeba brát popořadě, před jarem je zpravidla zima a před ní podzim. Vzhůru proto za krátícími se dny, mlhami a zlátnoucími lesy nejen největšího pískovcového kaňonu Evropy!

Den první, příjezd na místo činu, pátek 24. října

EC Hungaria, Praha Holešovice, Ústí nad Labem hl.n., Děčín hl.n, Andy, Hvězda

Jak trefně poznamenal Petr, naše akce jsou pro lidi, co opravdu chtějí, nikoho nemáme v plánu přemlouvat a prosit na kolenou. Čímž je jaksi automaticky zajištěna naprostá pohoda po celou dobu turisticko-kulturně-společenské akce.

Stepuji něco po čtvrté odpoledne na nádraží Praha Holešovice, za chvíli dorazí i Lucka, prozřetelně kupujeme jízdenky i místenky a čekáme na EC Hungaria. Má obvyklé tolerovatelné zpoždění cca 24 minut, které se do Děčína nezmění. Aspoň s Luckou na peróně probereme a propereme ledacos, neviděli jsme se asi rok. Vlak je plný včetně chodbiček, jsme rádi za předplacená místa. V Děčíně v podchodu na nádraží se snadno potkáváme s Tomášem a hurá na hostel, strategicky umístěný pár metrů od nádraží a zastávky autobusů městských i příměstských. Hostel je nově opraven, prostorný, pohodlný. Rychle vybalujeme proviant do lednice a za Tomášova mírného nervózního přidupávání zamykáme a stoupáme městem do restaurace Andy, kde máme první večerní soustředění.

Uprostřed procesu objednávání si jídla volají Brňáci, že jim ujel přípoj v Praze a dorazí ještě později, než zamýšleli. Což mi nevadí, celý pobyt v Andy se mnou laškuje pohledná servírka. Dáváme si tedy velké jídlo (a pivo a paňáka), Tomáš jde naproti Moravanům k vlaku, za chvíli nás je celé Andy, dorazí i Drahuška. Po naplnění našich žaludků po dlouhém cestování a seznámení se všech se všemi pokračujeme tvrdit mužstvo do restaurace Hvězda. Vínko zde mají řádně octovaté, Granát naštěstí pitelný. Po jednom pohárku míříme zaslouženě na hostel, zítra vstáváme brzy, autobus jede o půl deváté. Bohužel pokračujeme ve společenské zábavě přes půlnoc, a tak jsme ráno docela malátní. Nabízím holandské sýry a single malt whisky, sýry mají úspěch u všech, whisky jen u Tomáše. Noc moc krátká, nikdo však nechrápal.

Den druhý, dobytí nejvyššího vrcholu Děčínska, Děčínského Sněžníku, sobota 25. října

Tisá, obec, Tisá, vstup do skal, okruh Malými stěnami, hřebenem Velkých stěn, Turistická chata, Rájec, Grenzplatte, Bielatal (398,5 m.n.m.), Dürre Biela, Soví brána, Sněžník, obec, Děčínský Sněžník (722,8 m.n.m.), Pod koňskou hlavou, údolí Jílovského potoka, Podmokly, Děčín, Na Skřivance

Ráno kalné nejen v našich hlavách, ale i na obloze, šeď podzimní rozlévá se celým Děčínem. Vykulíme se z postelí a dáváme si vzájemně první ranní pomoc, mrtvé milenky dech, Černého Šviháka, lak na rakve – první trepanace. Po dobré snídani s čajem (zpravidla jediný nealkoholický nápoj dne) se skutálíme po notně sešlapaných domovních schodech na zastávku busu před hostelem. Přibývají Tomáš a Drahuška, každý po vlastní ose. Ranní autobusové pivo si dávají jen jedinci z nejotrlejších, Tomáš a Vladimír.

Cesta do Libouchce je krátká, avšak stále mlžná. Přípoj nám neujel a tak před desátou jsme v obci Tisá. A co to, co to – mraky se trhají! Naše radost nezná mezí. Za chvíli, stoupajíce po přístupové cestě do skal, se dostáváme nad hranici inverze. Paráda!

Tomáš ukecává hromadnou slevu na vstup do skal a již se vrháme s fotoaparáty v rukou na okruh Malými stěnami. Semo tamo zkouším pár nástupních kroků do cest. Nádhera, slunce svítí, listí je ještě na stromech, jsme tu sami, holky hubené prolézají pár velmi úzkých soutěsek, Za chvíli jsme zpět u vstupu do skal a rozhodujeme se vzít Velké stěny hřebenem, Tomáš zase nervózně podupává, že jsme pomalí. Hřeben přeběhneme, výhledy omezené oparem, přesto krajinově vděčné. Krátké focení se u Hřibu a hurá do hospody. Polévka a polévka s uchem – vyjma Lucky, která volí sladké a nealko. Že by abstinence? Od té máme Moniku a ta tu není, není tedy důvodu. Naštěstí se Lucka za pár km zase srovná po včerejší noci a dává si s námi vrcholové paňáky. Hovězí vývar je dobrý, však dost slaný, musím si spravit chuť dršťkovou a druhým pivkem. Nejsem sám.

Za stále jasného počasí pokračujeme nad Rájec, překračujeme státní hranici a po německé straně vystupujeme na nádherný skalní masiv zvaný Grenzplatte. Výborné výhledy na Děčínský Sněžník z druhé strany, Ostrov a údolí Biela pod námi. Fotíme a kocháme se skoro půl hodiny, jsme i dost hluční. Dojatí krásou lesů, hor a skal dáváme si několik hltů z placatic.

Vracíme se kousek zpět a sestupujeme do údolí k potoku Biela, jdeme kousek po proudu a odbočujeme do velmi romantického bočního údolí Dürre Biela (v českých mapách Suchá Bělá), cestou míjíme koupelnu Nymf (v mém německém horolezeckém průvodci je vskutku pěkná tůň označena jako Nymphenbad), nad námi věže a masivy přes 50 metrů vysoké (Falkenstein). Stoupáme zpět do Čech do obce Sněžník, Soví bránu míjíme drobnou zkratkou. Opět nám vyhládlo a vyschla naše hrdla, tož do hospody, a ne ledajaké, do hotelu Sněžník. Guláš v chlebu je vynikající a ani ostatní si nestěžují. K pití Stella nebo Granát. Vladimír usoudil, že je třeba výstup urychlit a tak to vzal bez hospody z křižovatky kolem bývalého Císařského buku rovnou vzhůru, že na nás počká na vrcholu. Pláně a stráně kolem obce jsou plné sběračů lysohlávek.

Čas pokročil a tak po dobrém jídle i pití vzhůru na koně. Výstup od hotelu a kapličky po zelené značce je krásný, dva výšvihy přes skalní kuesty, kus náhorní plošinou a už se před námi z větví bříz vynořuje rozhledna. Dáváme si vrcholové pivo, Vladimír druhé párky a vzhůru dolů. Vladimír busem ze Sněžníka. Rozhledy omezené na nejbližší okolí.

Pod Koňskou hlavou po známé cestě stále dolů do Děčína. Končíme nečekaně Na Skřivance, kde obvykle bývá narváno po strop. Dáváme další gáblík, přibývá Vladimír, já na chvíli usínám vsedě za stolem. Servírka považuje Martu za manželku Petra a tak tu máme nový párek. Přiznejme si veřejně, je to poklona pro Martu a k zamyšlení pro Petra. Končíme večer na hostelu u vínka, avšak znatelně dříve nežli včera. Noc je o hodinu delší – změna času. K ránu chrápal Petr, a to dost. Asi poctivě přemýšlel o své nové ženě.

Den třetí, túra na sucho, neděle 26. října

Malé Březno, býv. Vitín, lesy a louky nad Vitínem, Buková hora (683,3 m.n.m.), Ptačí kameny, Rytířov, Lesná, Velký Chlum, Chlum, obec, Děčín Staré město, Řezus, další hospoda, Ozzy bar (1. neúspěšný pokus)

Ráno obloha ještě šedivější než včerejší, po rituálu paňák-čaj-snídaně se scházíme na nádraží, v 9 hodin nám jede lokálka do Malého Března. V ospalém poloprázdném motoráčku si dáváme ranní pivo, otevírání plechovek doprovází oblíbená fráze „túra začíná“.

V Malém Březně nacházím trilobita, nepoškozenou turistickou směrovku z roku 1967. Po drobném bloudění ve vsi, kdy modrá značka se kamsi ztrácí a soukromá zelená (dle mých odhadů vytvořená potomky Němců, vede po zaniklých obcích na svazích Středohoří) je sporadicky značená, nacházíme pokračování výstupu podél malé strouhy potoka úzkým údolím. Cesta je listím zavátá, dech se krátí, pohledem pod vibramy bot jdeme lesem velmi smíšeným – dubové, lipové, javorové, olšové listy v barevném koberci pod nohama. Po asi hodince stoupání jsme u prvních rozvalin osady Vitín. Trháme si k svačině jablka ze stromu jistě pamatujícího původní obyvatele. Vynořujeme se z lesa na svažité louky a oblé hřbety. Viditelnost kolísá mezi 50 a 100 metry. Po kratším váhání nalézáme značku i cestu – heslo zní stále nahoru. Po průchodu dalším remízkem vyrostlým nad snosy kamení pravidlo o cestě vzhůru dodržíme až puritánsky a tak jsme za chvíli bez značky i bez cesty.

Zastavujeme na jakési nevýrazné vyvýšenině porostlé nízkým listnatým lesem a šípkovými keři. Pohled do mapy nepomáhá, měřítko 1:50 000 je málo na reprodukci cesty. V myšlenkové nouzi nejvyšší vytahuje Vladimír GPS (Gde Proboha Su) přijímač a po mírném souboji s technikou se dobereme souřadnic, které nám přesně ukáží čtverec 2cm na 2cm na mapě, kde jsme si i bez výkřiků techniky a satelitních pomocníků mysleli, že jsme. Opětovnou aplikací hesla stále nahoru volíme sestup s nejmenší výškovou ztrátou a po přechodu louky naposledy váháme před dubovým remízkem. Po jeho průstupu nalézáme širokou vozovou cestu s modrou značkou, která nás již bez dalších zdržení dovede na rozcestí pod Bukovou horou. Mraky se trhají, ale málo, z vyhlídky nic nebude, okolo vrcholu hory se převaluje různě mocná vrstva bílých mraků. Potřebovali bychom ještě cca 250 výškových metrů, tolik navíc nemá ani Milešovka. Těšíme se alespoň do hospody – ale chyba lávky! Zavřeno! Krátce se občerstvujeme z placatic, dle mapy nacházíme pěknou zkratku na Ptačí kameny, za chvíli jdeme prosluněným podzimním lesem, na této straně hřebene je inverzní hranice o poznání níže. Terén velmi horský, připadám si jak v Karnských Alpách o dobrý výškový kilometr výše. Držíme se stále na hřebeni, přecházíme skalní kupy (včetně vrcholových přípitků). Cesta se ztrácí před posledním skalním bradlem, ze kterého sestupujeme na pohodlnou cestu velmi příkrým svahem s kamennými moři a suťovým lesem. Závěrečný sešup pozorují dříve sešupší s neskrývaným zájmem o držkopády pomalejších kamarádů. Na cestu jsme se dostali všichni bez úhony.

Pokračujeme lesem nahoru dolů až vycházíme nad osadou Rytířov, schovanou v romantickém údolí potoka. Většina chalup co míjíme je památkově chráněna. Na úzké mokré pěšince uklouznu a řádně si zmažu kalhoty na zadnici. Slunce stále přeje a hřeje. Hospodu zde nemá cenu hledat, snad bude nějaká v Lesné. Vladimír vyhodnocuje situaci jako zralou k sestupu k Labi s tím, že se s námi setká v Děčíně v hospodě. Kus po silnici, větší kus po asfaltové silničce mezi pastvinami a už opět klesáme do obce Lesná, čímž se dostáváme pod inverzní mraky, ze kterých se vynoříme až v Praze při výstupu z vlaku.

Lesná je typická liniová obec podle silničky, ale je nějaká divná – nemají tu pořádnou hospodu! Z té jedné, kterou jsme našli, Pavla vyrazili, že mají po oslavě a otvírají až ve tři odpoledne. Dotazem u sousedů jsme ověřili, že majitelé jsou opravdu divní. Zklamání zapíjíme hltem kořalky.

Dál nuda nuda šeď šeď, krok sun krok pod rozhlednu na Chlumu. Ideální kruhové rozhledy s poloměrem 28,5 metru. Přesto někteří šílenci vylezli na ochoz a vskutku viděli, jak jsme si na jejich zdraví dali dole ve třech dobrou slivovici s medovinou.

Tomáš s Drahuškou nás ujišťují, že nyní jsme vlastně již v Děčíně. A opravdu, po asi 3 km sestupu jsme na úplném okraji města. Tomáš s Drahuškou nás ujišťují, že už jsme vlastně skoro v hospodě. A opravdu, po dalších 4 km ploužení se městem procházíme hlavní vstupní branou místního fotbalového stadionu. Obrat vlevo o 90° a je to pravda, mají tu ucházející hospodu jménem Řezuz (řeznictví – uzenářství). Dáváme si první pivo a jídlo dne, po více než 30 km pochodu. Vaří obstojně. Po chvíli přibývá i Vladimír a večer se společensky rozjíždí. Tomáš navrhuje přesun do dalšího kulturního zařízení restauračního typu, a to do hospody s poetickým názvem Hovadinec. Je co by kamenem dohodil a zbytek doplivl. Též se zde zove Na Kocandě. Dávám si výbornou druhou večeři (fazolky ve smetanové omáčce, sýr v bramboráku a piva a fernet). Konečně se cítím najedený. Pokračujeme pod zámkem, kde ke svému překvapení nastoupím do převislé cesty klasifikace tak VIII a udělám v ní jeden krok nahoru. Fotodokumentace bohužel není dokonalá. Za tunelem pak nastoupím do cesty klasifikace IV a udělám v ní 4 kroky – 2 nahoru a 2 dolů. Ani z tohoto hrdinského činu se nedochovala ucházející fotodokumentace.

Blížíme se k Parolodi, kde si dáváme nealkoholickou kávu. Rozjařeni chceme pokračovat v Ozzy baru, kde se u jednoho stolu tulí jedna dvojice, jinak zeje lokál prázdnotou. Máme chuť na míchané nápoje. Obsluhuje tu dnes jakási blonďatá Vyzuna, jejíž komunikační dovednosti jsou na úrovni sociálně vyloučeného člověka. Mele pantem, že nestíhá, když si objednám High Society ptá se, co že to je a jak se to dělá, když si chceme dát všichni coctaily, mele, že to bude trvat dlouho a že to nedělala. Po chvilce rušíme všechny objednávky a jdeme se uklidnit k whisky na pokoj hostelu.

Večer tradiční. Jdeme spát kolem půlnoci.

Den čtvrtý, deštivá a zamračená tůra plná nápadů, pondělí 27. října

Dolní Žleb, zastávka (117,8 m.n.m.), údolí Dolnožlebského potoka, U buku, Česká Brána,Großer Zschirnstein (560,3 m.n.m.), lesy pod Zchirnsteinem, Mlýnský rybník, Maxičky, Hotel Maxičky, Jalůvčí, Škrabky,Děčín, U mostu, Děčín, Ozzy bar (2. pokus)

Ráno poprchává. Na nádraží kupujeme obligátní plechovku Krušovic. Narvaným motoráčkem jedeme nastojáka do Dolního Žlebu – zastávka. V podchodu pod tratí popíjíme zase nastojáka pivka a čekáme, až se přeháňka přežene. Tak se i stane a my stoupáme krásným údolím kolem vyhlášené horolezecké hospody U kosti, podél čistého Dolnožlebského potoka vzhůru k rozcestí U buku.

I přes nadmořskou výšku pod 200 m.n.m. atmosféra horská – potok prudce skáče přes kameny, úzké údolí, dlážděná cesta, hluboké lesy, skalní srázy. Potíme se jak při výstupu na třítisícovku a i tak občas funíme. U buku Tomáš dostal nápad a vytahuje placatici a další láhev s Napoleonem. Dáváme si, druhé kolo iniciuje Vladimír. Počasí furt pryč stejné, nízká šedivá oblačnost. Po nové zelené značce snadno překračujeme státní hranici s Německem v místě zvaném Česká brána a míříme pod nejvyšší stolovou horu Saska, Großer Zschirnstein. Co chvíli Tomáše něco neotřelého napadne, a tak než dojdeme pod kopec, je flaška prázdná. Vladimír z toho poskakuje jak potrefený kozlík, to jest dosti svižně, leč s horšící se koordinací pohybů, zejména nohou. Ještě na nás pokřikují jacísi Sasíci dělníci lesní, že lautr prd uvídíme, že je Nebel. A byla mlha tak hustá, že by se dala krájet. Z vrcholu výhledy nulové, chvílemi ani pod kopec na lesy vidět nebylo. A větrno bylo. Choulíme se v budce na plochém temeni hory, fotíme se na srázech, zejména naši novomanželé Marta s Petrem si přejí pěkné snímky do alba. Po konzumaci svačiny a zbytků kořalek se pod vedením Tomáše vydáváme zpět do Čech. Musím Tomáše pochválit za parádní mírné bloudění, i bloudit se musí umět! Zašli jsme si jen málo co do vzdálenosti, trochu více co do času. Vladimírova koordinace pohybů se stále zhoršuje a jednou již padl mezi kameny. Naštěstí zase vstal.

Kdesi v Podmokelském lese u místa zvaného Drei Brunnen překračuje hranici a míříme k Mlýnskému rybníku. Krásné místo, čistá voda, však prší a prší. Každý svým tempem ploužíme se po asfaltové silničce, závěrečné stoupání na křižovatku vedoucí na Maxičky je tečkou za jednotvárnou částí výletu.

Na křižovatce se rozhodujeme, zda budeme čekat zde v dešti na Vladimíra. Nakonec dáváme dohromady z kapradí 2 šipky ukazující další směr pohybu a dáváme se do pohybu. Na Maxičkách má naštěstí otevřeno hotel. Jsme tu jediní hosté v restauraci. I autobus odtud jede, asi za hodinu. Po několika pivech a dobrém jídle nás tradičně dohání Vladimír hnán časem. Zhltne tlačenku a pivo a se slovy, že počká dole v restauraci běží chytit bus.

Za šírání vyrážíme vzhůru dolů do Děčína, maje v úmyslu pobýt ještě v hospodě Za větrem ve Škrabkách. Za svitu čelovek nás dohání zpráva od Vladimíra, že již sedí v hospodě U mostu a že Za větrem mají zavřeno. Jeho informace byla bohužel přesná a tak přes Jalůvčí scházíme až k Labi a vcházíme do restaurace.

Vrhá se k nám servírka, že Vladimír již dvakráte zkolaboval a že volali záchranku. Hrklo v nás a připomněli jsme si Vladimírův kolaps v kempu v Montafonu. Vladimír poklidně sedí za stolem a říká, že mu nic není. A pije pivo. Když se mu pivo snažím vzít se slovy, že to není dobrý nápad, jet ožratý záchrankou, vrhne se po půlitru jak raněný kanec. Společnými silami s Petrem jsme jej od moku odstavili.

To již vchází do lokálu dvoumetrový černoch – lékař. Vladimír krotne a nechá se naložit do sanitky, dáváme mu s sebou jeho věci, ještě se vracím pro mapu. Vyčkám u sanity jejího odjezdu. Šofér je nekomunikativní a lékař také, musím se tázati, co že se bude dít dále. Máme zavolat na JIP cca za 2 hodinky, po příjmu.

Dopijeme a jdeme do Ozzy baru – druhý pokus. Vyzuna nikde a tak si dáváme lahodné míchané nápoje. Volá Vladimír, že mu je dobře, a kde že leží ve špitále, a co že mu mají zítra přinést, bo si jej tam nechají aspoň do středy. Uffff! Dobrý Gut!

Cestou z Ozzy ještě zkouším nastoupit do jedné cesty kousek od starého výtahu na Pastýřskou stěnu, když v tom slyším kvílení gum – erár nespí a má o mne péči, jakýsi aktivní příslušník složky ozbrojených sil ČR se mne snaží slovy odradit od hrdinských činů. Z jeho pozice za volantem jej chápu, až nahoru jsem opravdu neměl v úmyslu lézt. Petr mne z plodné diskuse táhne pryč.

Večer dopíjíme zbytky zásob.

Den pátý, nemocnice, mlok a Stoličná hora

Děčín, Podmokly, Děčín, městská nemocnice, oddělení JIP, Stolová hora (289,3 m.n.m.)

Ráno opět kalné (na obloze), v 9:59 nám jede EC Hungaria zpět do Prahy. Na čas, po poledni jsem doma a před druhou u rodiny na Jivině.

Co se dělo po naše předčasném odjezdu uvádím jen z doslechu: „Šli jsme do nemocnice, Tomáš s flaškou Napoleona v kabele, ovšem před vstupem na JIPku ji prozíravě nechal před dveřmi, protože by to asi nevypadalo nejlépe. Pak jsme vykráčeli na Kvádrberg, Marta v listí objevila mloka a tak ho tam asi 10 minut fotila. Výhledy odpovídající počasí (furt chcalo). Do Parolodě jsme už raději jeli autobusem. Za zmínku stojí systém na lístky, který nevrací a naprosto neochotný šofér, kterému to bylo úplně jedno, že nemáme přesně. Nakonec jsme to nějak dali dohromady za nečinného přihlížení toho blba. Pak už jenom oběd, během něhož se Tomáš poroučel (ne k zemi jako Vladimír, nýbrž na zpívání), odchod a odjezd.“

Závěrem

Poděkování před nastoupenou jednotkou a rozvinutou bojovou zástavou pro Tomáše a Drahušku za výběr nocležiště a naplánování túr.